Det nya magnetiska levitationståget kan nå historiska hastigheter som aldrig tidigare skådats och kommer att markera en vändpunkt i transportens historia.
Kina utvecklar ett nytt tåg som kan förändra vårt sätt att resa för alltid, eftersom det kan nå hastigheter på upp till 1 000 kilometer i timmen tack vare ett system med magnetisk levitation. Vagnarna på T-Flight förväntas gå snabbare än ett kommersiellt flygplan, vars genomsnittliga hastighet är mellan 800 och 950 km/h under flygning.
Den nya tekniska utvecklingen kan bli ett ännu snabbare transportmedel än Japans höghastighetståg shinkansen med stor marginal.
Hur ser T-Flight ut, det nya kinesiska tåget som kommer att nå 1 000 km/h

Kina har slutfört testerna för det nya maglevtåget med ultrahög hastighet i provinsen Shanxi. Det fungerar med hjälp av ett UHS-system för magnetisk levitation i rör med lågt vakuum, en teknik som utvecklats av China Aerospace Science and Industry Corporation. Enligt uppgift har demonstrationstestet för projektet i full skala slutförts.
Piloten utvecklades med ett superledande magnetiskt levitationsfordon i en 2 kilometer lång rörledning med lågvakuummiljö. Resultaten visade att stabil navigering och säker stoppning uppnåddes.
Experimentet visade också att vakuummiljön på lång distans och i stor skala fungerade korrekt, vilket är ett viktigt steg för projektets framtid.
Hur tåget kan nå 1 000 km/h

Utvecklingen av T-Fight baseras på en kombination av magnetisk levitation och förflyttning i tunnlar med lågt tryck eller partiellt vakuum. Levitationen gör att tåget kan ”sväva” över spåret tack vare kraftfulla magneter placerade på rälsen och vagnarna, vilket eliminerar all fysisk kontakt när hastigheten överstiger 150 km/h.
I kombination med en tunnel med reducerat atmosfärstryck minskar luftmotståndet, vilket gör det möjligt att uppnå extrema hastigheter med effektiv energiförbrukning. I det första testet lyckades man accelerera till 650 km/h på bara sju sekunder och köra en teststräcka på 2 km.
Det slutgiltiga målet är att rutinmässigt köra i cirka 800 km/h och, under idealiska förhållanden, överskrida gränsen på 1 000 km/h. En annan utmaning för teamet är att garantera uppkoppling under resorna, varför de installerade parallella kablar på väggarna inuti vakuumröret, vilket skulle ge en högpresterande 5G-uppkoppling.
