Hoppa till innehåll

Mitt bagage dyker inte upp: juridiska råd om du förlorar din resväska på grund av flygbolagets fel.

bagage

Sol, strand, sommar eller helt enkelt en flykt med flygplan låter som den perfekta planen för de kommande månaderna. En trevlig semester kan dock förstöras om bagaget tillfälligt kommer bort på flygplatsen eller inte når fram till destinationen. Vad kan man göra i sådana fall? Vilka rättigheter har användaren? Hur kan man få tillbaka en del av pengarna? Experterna rekommenderar olika alternativ för att skydda sig i händelse av förlorat bagage.

Den internationella organisationen för flygtelekommunikation (SITA) beräknar att 26 miljoner bagage försvann över hela världen under 2022, enligt de senaste uppdaterade siffrorna. Även om 80 % av dem till slut kom fram till sin destination är det den högsta siffran sedan 2012. Organisationen är bekymrad över att det 2019, före pandemin, fanns fler passagerare och färre incidenter. Det vill säga att det blir allt fler problem med bagaget.

Befinner du dig i denna situation? Det första du måste ta hänsyn till är hur lång tid som har gått. Om det har gått 21 dagar sedan du landade och du fortfarande inte har hört något om din resväska, kan du betrakta den som förlorad. Däremot anses det bara vara en försening om du får ditt bagage innan denna tidsgräns. När dina tillhörigheter hittas skickas de vanligtvis direkt till hotellet där du bor eller till din hemadress om problemet uppstod på returflygningen.

Oavsett om det rör sig om förlust eller försening är det lämpligt att lämna in en första reklamation så snart du märker att bagaget inte dyker uppebagagebandet och, efter de nämnda 21 dagarna, en annan för försvinnandet. Innan du lämnar flygplatsen måste du därför fylla i en bagageförlustrapport (PIR) vid disken för det flygbolag du har flugit med och alltid behålla en kopia av den.

Enligt är det viktigt att reklamationen om försvinnandet lämnas in inom de första sju dagarna för att den ska vara giltig. ”Ju tidigare du informerar flygbolaget om problemet, desto snabbare kan sökprocessen eller ersättningsprocessen påbörjas”.

Därefter, oavsett om bagaget är försenat eller om det aldrig dyker upp, måste du lämna in en reklamation till flygbolaget, tillsammans med boardingkortet och bagageticketen, så att din ersättning kan behandlas. Om flygbolaget inte svarar, påminner Ponter-advokaten Abel Rodríguez Romero om att ”vi kan utöva våra rättigheter inför behöriga domstolar genom att lämna in en stämningsansökan”.

Köpa kläder och nödvändiga produkter

En kvinna klagar till en flygplatsrepresentant om förlorat bagage.

Även innan du ger upp hoppet om att få tillbaka ditt bagage, och efter att du har anmält situationen till flygbolaget, kan du spendera pengar på kläder eller produkter som du behöver och sedan begära ersättning. Ersättningen kan utbetalas efter 21 dagars väntetid, oavsett om bagaget dyker upp eller inte.

Det handlar om ett Kit pernocta som måste begäras av det flygbolag som resan gjordes med. Det kan ske på två sätt: antingen levererar flygbolaget ett kit med nödvändiga hygienprodukter, eller så finns det ibland också kuponger så att användaren själv kan köpa allt. Det är dock inte bara att komma och spendera.

”Det fastställs utgiftsgränser per passagerare, som sedan återbetalas. Vi måste också spara alla kvitton för att senare kunna kräva ersättning för beloppet”, avslutar Rodríguez Romero. I detta fall, som advokaten från Ponter påpekar, kommer de belopp som flygbolaget återbetalar för inköp av nödvändiga produkter endast att vara de som har karaktären av rimliga utgifter, beroende på varje passagerares situation.

”Ju tidigare du informerar flygbolaget om problemet, desto snabbare kommer processen för att hitta eller ersätta dig att inledas.”

Men experterna rekommenderar också andra faktorer att ta hänsyn till. Om bagaget till exempel innehåller värdefulla föremål, viktiga mediciner för användaren eller liknande, kräver flygbolaget att en deklaration om särskilt värde görs – vilket medför en extra kostnad – så att ersättningen vid förlust täcker bagagets totala värde.

Ersättning

En person får ersättning för förlorat bagage.

Om bagaget återfinns betraktas det endast som en försening av bagaget och flygbolaget behöver endast ersätta kläder och förstahjälpmedel. Om de 21 dagarna har gått och bagaget fortfarande är försvunnet, finns det dock en ersättning för förlorat bagage som uppgår till 1 500 euro per passagerare.

I maj i år dömdes Air France att betala detta maximala belopp till en kund för att ha förlorat hans bagage. Passageraren gjorde en reklamation och medan bagaget letades efter betalade flygbolaget 600 euro till honom. Men när de 21 dagarna hade gått lämnade kunden in en stämningsansökan för förlust.

Domstolen i Getxo prövade denna reklamation och dömde, med stöd av Montrealkonventionen, flygbolaget att betala ut de återstående 900 euro för att nå maximibeloppet.

Men så är inte alltid fallet. I oktober förra året fastslog Europeiska unionens domstol (EU-domstolen) att definitiv förlust av bagage inte innebär att den drabbade personen har rätt till denna maximala ersättning. Konflikten uppstod på ett flyg som opererades av Vueling, där företaget erkände att det hade förlorat kundens resväska. Emellertid ersatte det honom endast med 250 euro, eftersom han inte kunde uppvisa nödvändiga bevis, och domstolen gav företaget rätt.

Skadat bagage

Det kan också hända att bagaget skadas under tiden från det att passageraren checkar in till dess att han eller hon får tillbaka det. Oavsett om det har uppstått en försening eller inte har resenären rätt till ersättning. I detta fall finns det flygbolag som betalar ut ett belopp som täcker värdet på resväskan, medan andra direkt erbjuder en ny. Om det visar sig att något föremål i resväskan har gått sönder täcker de även detta, men eftersom det är svårt att bevisa att föremålet fanns i bagaget är ersättningen oftast lägre än det verk