Hoppa till innehåll

Bedrägeriet med falska spärrnummer är tillbaka: så här upptäcker du det.

Bedrägeri som involverar telefonsamtal och andra metoder har blivit vanligare.

Bedrägeriet med falska spärrnummer är tillbaka och har ökat kraftigt under det senaste året. Det går ut på att du ska ringa ett nummer för att undvika bedrägeri, men i själva verket hamnar du i en riktig bluff. Så här undviker du att gå på det.

Var vaksam inför julhelgen. En bluff som redan observerades för några månader sedan är tillbaka och riktar sig på ett mycket subtilt sätt mot. Enligt, som erbjuder hjälp och förebyggande åtgärder inom cybersäkerhet för privatpersoner och företag, har det skett en ”kraftig ökning sedan 2024”. I det här fallet skickar bedragarna ett e-postmeddelande eller ett sms som verkar bekräfta ett köp, en betalning, en överföring eller en annan banktransaktion. Men du har inte gjort något sådant. Å ena sidan kan detta meddelande eller e-postmeddelande väcka tvivel hos dig.

Å andra sidan kan det få dig att vidta åtgärder för att anmäla den transaktion som du misstänker är bedräglig. Det är här som bedrägeriet visar sig vara subtilt, till och med ondskefullt. Dessa varningsmeddelanden påstår sig komma från din bank, statliga institutioner som, betalningstjänster (PayPal) eller en webbutik. Vissa är ännu mer explicita, som . Men det är uppenbart att det handlar om nätfiske.

Falska bankrådgivare i telefon

Du kan få ett sms som säger att något kommer att hända med dina finanser, men det är bedragare.

För även om det antyds att du kanske inte är den som har initierat transaktionen, uppmanas du att omedelbart ringa ett nummer om du inte är den som har initierat transaktionen, och därmed spärra kortet. Det är då bedragaren uppmanar dig att ringa ett nummer omedelbart. Bland de meddelanden som har noterat kan det finnas: ”Varning: en debitering på 659,99 euro väntar. Om du inte har initierat denna transaktion, kontakta 01 99 00 12 34”. Eller: ”Tack för din beställning nr 8945623, 589,99 euro kommer att debiteras. Har du problem? Ring omedelbart 09 99 00 67 89”.

Naturligtvis är många offer frestade att ringa numren i fråga. De hamnar hos en falsk bankrådgivare som begär personlig information och bankuppgifter. Syftet? En ”kontroll” som ska utföras av rådgivaren. De informerar dig då om ett pågående bedrägeri och för att stoppa det måste du samarbeta med dem. Men det bedrägeri som de talar om pågår just nu framför dina ögon. Bedragaren kommer att be dig om personliga koder, bankuppgifter eller att fortsätta konversationen på WhatsApp, till exempel.

Vad ska man göra vid ett bekräftat bedrägeri?

Det är bättre att tillfälligt spärra ditt bankkort så att du inte förlorar dina pengar.

Alla dessa tecken bör göra dig vaksam. För att undvika obehag och bedrägerier rekommenderas att du aldrig ringer ett nummer som du fått via SMS eller e-post. Du kan också kontrollera dina bankkonton, men också själv söka efter de riktiga kontaktuppgifterna till din bank. Om du har gått på bluffen, spärra omedelbart dina betalningsmedel, varna din bank och anmäl bedrägeriet. rekommenderar också att du kontaktar tjänster som föreningen eller inrikesministeriets plattform Info på. Anmäl också alla bedrägerier på plattformen.