När termometern stannar på nära noll, behåller många bilister sina tjocka rockar, handskar och fodrade stövlar när de sätter sig bakom ratten. På vägen till och från jobbet sätter man sig ofta bakom ratten utan att ta av sig dunjackan, med tanken att man kommer att vara varm när bilen värms upp. Men dessa vinterkläder kan begränsa rörelsefriheten, särskilt när man vrider på ratten eller trycker hårt på pedalerna.
Denna reflex att klä sig varmt verkar vid första anblicken inte utgöra något juridiskt problem. Men polisen har möjlighet att intressera sig för en förares klädsel om de anser att den hindrar föraren från att kontrollera fordonet. Körning kräver nämligen ständig uppmärksamhet, och en enda sekunds tvekan kan räcka för att skapa en risksituation. Så vad riskerar egentligen en förare som väljer att köra med dunjacka, handskar eller snöstövlar vid ratten?
Körning på vintern: vad säger trafikreglerna om kläder vid ratten

Trafikreglerna riktar sig inte mot någon särskild klädsel. Varken dunjackor, handskar eller stövlar nämns svart på vitt i texterna. Däremot fastställer artikel en allmän regel, som påminns om av , enligt vilken ”alla förare måste ständigt vara i stånd och i position att bekvämt och utan dröjsmål utföra alla manövrer som åligger dem”.
Med andra ord är lagen inte intresserad av mode, utan av förarens förmåga att enkelt och snabbt manövrera sitt fordon, oavsett omständigheterna.
Bedömningen görs därför från fall till fall. Advokat förklarar : ”Polisen kan helt och hållet bötfälla dig om de anser att du inte befinner dig i idealiska förhållanden för att köra och manövrera ditt fordon”, förtydligar vår advokat.
”Det handlar då om en böter av andra klass, på 35 euro. Överträdelsen medför inte förlust av poäng på körkortet. Försäkringsbolaget kan å sin sida dra tillbaka sin garanti om föraren inte var i perfekt skick för att köra.” I praktiken riskerar man alltså en böter på 35 euro, utan poängavdrag, men med en eventuell inverkan på försäkringen om olyckan är kopplad till klädsel som anses olämplig.
Dunjacka, handskar, stövlar: när vinterkläder blir ett problem bakom ratten

I princip är det tillåtet att köra med dunjacka, handskar eller stövlar, men endast om dessa kläder inte minskar rörligheten eller känsligheten vid ratten och pedalerna. Specialiserade artiklar påminner om att en mycket tjock dunjacka kan vara otymplig, hindra armarnas rörelser och göra det svårare att göra en plötslig rattrörelse för att undvika ett hinder. För tjocka eller hala handskar kan göra att man tappar känslan och greppet om ratten. Detsamma gäller för tjocka vinterstövlar med styva sulor, som begränsar känslan under foten när man bromsar eller accelererar.
Advokat sammanfattar problemet väl: ”Om man tar på sig för många lager kläder förlorar man självklart rörligheten. Att inte kunna utföra de rörelser som krävs för att köra bil utgör självklart en fara. Ett annat exempel är huvan. Man måste kunna se åt höger eller vänster utan problem. Tänk också på babystolar, som kan fungera sämre med ett barn som är insvept i flera lager kläder.” För att undvika att klädseln betraktas som en utlösande eller försvårande faktor vid en olycka är det därför bättre att anpassa sin garderob till vinterkörning. Ibland kan det kännas obekvämt de första minuterna, men det minskar tydligt riskerna.
Konkret rekommenderar olika trafiksäkerhetsexperter att ta av sig den tjockaste dunjackan innan man sätter sig bakom ratten och istället välja tunnare lager som håller värmen utan att hindra axlarna eller säkerhetsbältet. För händerna är tunna handskar med bra grepp att föredra framför tjocka skidhandskar. På fötterna ger mjuka skor med en inte alltför tjock sula bättre känsla för pedalerna än styva snöstövlar.
Slutligen rekommenderas det att undvika att spänna fast barn i bilbarnstolar när de är insvepta i många lager, så att selen eller bältet kan fungera som de ska. I grund och botten handlar allt om samma fråga: ger din klädsel dig verkligen full rörelsefrihet och full kontakt med fordonets reglage? Advokat påminner dessutom om att ”begreppet att befinna sig i en position där man bekvämt och utan dröjsmål kan utföra en manöver är uppenbarligen subjektivt. Även om det är en vanlig överträdelse kan den som begår överträdelsen vara frestad att bestrida fakta. Det är fullt möjligt. I så fall är det en domare som avgör.” I väntan på att en domare ska ta sig an ärendet är det polisen som avgör om en tjock kappa, handskar eller stövlar förvandlar praktiska vinterkläder till ett verkligt hinder vid körning.
