En händelse har nyligen hamnat på förstasidorna. I Ryssland fick en anställd av misstag en enorm summa på 74 000 euro från sin arbetsgivare istället för en bonus på cirka 500 euro, och han vägrade att betala tillbaka pengarna. Hans företag stämde honom och domstolen gav arbetsgivaren rätt. Fallet ligger nu hos Rysslands högsta domstol för prövning och den anställde riskerar 10 års fängelse.
På samma sätt gäller att om din arbetsgivare felaktigt betalar ut en bonus och upptäcker detta, har han rätt att begära att du betalar tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet. Detta gäller dock inte om den felaktiga utbetalningen gjordes för flera år sedan. I ett sådant fall utgör de felaktigt utbetalda bonusarna en del av den anställdes lön och därmed en del av hans eller hennes anställningsavtal, vilket enligt arbetsrätten inte kan ändras utan den anställdes samtycke.
Vad säger lagen om utbetalning av bonus från arbetsgivaren?

En bonus är ett belopp som betalas ut utöver din lön. Den utgör alltså ett lönetillägg.
Vissa bonusar betalas ut efter arbetsgivarens godtycke, det vill säga de är inte obligatoriska. I så fall kan de betalas ut i undantagsfall (till exempel en bonus vid årets slut) eller för att belöna dig för en prestation (prestationsbonus, extra bonus vid årets slut, resultatbonus).
När det gäller frivilliga bonusar har din arbetsgivare rätt att fritt avskaffa dem eller ändra villkoren för tilldelningen.
Dessa frivilliga bonusar kan dock bli förvärvade rättigheter för de anställda när de uppfyller följande kriterier: de betalas ut på samma sätt till en grupp anställda, de beviljas regelbundet och upprepade gånger och deras belopp är förutsägbart utifrån objektiva kriterier.
Det finns också bonusar som din arbetsgivare är skyldig att betala ut till dig och som i detta fall betraktas som lönekomponenter.
Det handlar om bonusar som uttryckligen anges i ditt anställningsavtal, i ett kollektivavtal för branschen eller företaget, eller i en kollektivavtal, till exempel, och som kan ta formen av en 13:e månadslön, semesterersättning, vinstdelning, produktivitetsbonus, bonus för att kompensera för ökade levnadskostnader (bonus för hög levnadskostnad) eller premier som betalas som kompensation för svåra arbetsförhållanden, farligt arbete, jourtjänstgöring etc.
Din arbetsgivare kan inte ensidigt besluta att avskaffa eller ändra dessa obligatoriska premier, eftersom sådana ändringar skulle innebära en ändring av ditt anställningsavtal.
Arbetsgivaren kan kräva återbetalning av premier som felaktigt betalats ut till en anställd

Oavsett vilken typ av ersättning din arbetsgivare betalar ut, obligatorisk ersättning eller ersättning som arbetsgivaren själv beslutat om, har arbetsgivaren rätt att begära återbetalning av belopp som du felaktigt erhållit om arbetsgivaren gjort ett misstag och beviljat dig ersättningen trots att du inte hade rätt till den. Detta enligt artiklarna 1302 och 1302-1 i civillagen, som respektive anger att ”Varje betalning förutsätter en skuld; det som har mottagits utan att vara skyldigt ska återbetalas” och ”Den som av misstag eller medvetet mottar något som inte tillkommer honom ska återlämna det till den från vilken han felaktigt mottagit det”.
Din arbetsgivare har till och med en frist på tre år från den dag då han upptäcker sitt misstag för att kräva tillbaka den eller de bonusar som han har betalat ut till dig utan att ha haft rätt till det.
För att få tillbaka en bonus som du har fått felaktigt kan din arbetsgivare, med ditt samtycke, fastställa villkoren för hur du ska återbetala beloppet.
Arbetsgivaren kan också återkräva det belopp som felaktigt betalats ut i form av ett avdrag från din lön, vars art och belopp måste anges på din lönebesked, men vars belopp inte får överstiga 10 % av din nettolön.
Om du inte följer din arbetsgivares begäran om återbetalning av en bonus som felaktigt har betalats ut, kan arbetsgivaren väcka talan i domstol för att återkräva de belopp som du är skyldig.
Det är därför i alla fall starkt rekommenderat att återbetala en bonus som du har fått på grund av ett misstag från din arbetsgivare och som du inte har rätt till, eftersom arbetsgivaren har full rätt att kräva tillbaka de felaktigt utbetalda beloppen och till och med tvinga dig att återbetala dem.
Men att felaktigt betala ut en bonus under flera år förändrar situationen
Det finns dock fall där du inte är skyldig att återbetala en eller flera bonusar som din arbetsgivare felaktigt har betalat ut till dig.
I ett mål där en arbetsgivare krävde återbetalning av premier som han felaktigt hade betalat ut till en anställd under sju år på grund av en felaktig inställning i sin löneprogramvara och på eget initiativ hade beslutat att avbryta dessa utbetalningar, ansåg kassationsdomstolen i ett avgörande den 13 december 2023 att arbetsgivarens krav inte var berättigat på grund av den upprepade och långvariga utbetalningen av denna premie, som då utgör en förvärvad rättighet för den anställde.
Enligt domstolen kan en arbetsgivare inte åberopa ett misstag i en sådan situation. I detta fall utgör dessa regelbundna utbetalningar över en lång period ett avtal som inte kan sägas upp ensidigt, eftersom de i själva verket utgör en del av den berörda anställdas lön: denna obehöriga bonus är därför en integrerad del av hans anställningsavtal. Inte bara behöver den anställde inte återbetala de belopp som han felaktigt har erhållit, utan arbetsgivaren måste dessutom fortsätta att betala ut dem.
Denna rättspraxis fastställer också att en bonus som felaktigt har betalats ut av en arbetsgivare under lång tid inte kan ändras av denne, vad gäller dess art eller belopp, utan den berörda anställdas samtycke, eftersom denne kan vägra att ändra sitt anställningsavtal, en åtgärd som är strikt reglerad i arbetsrätten.
I detta mål, som prövades av kassationsdomstolen, dömdes arbetsgivaren till och med att betala 3 000 euro till sin anställde.
Att en anställd inte är skyldig att återbetala en bonus som felaktigt utbetalats av arbetsgivaren om denna är regelbunden och går flera år tillbaka bekräftades av ett annat beslut av kassationsdomstolen i december 2024.
Det handlar alltså inte längre om ett ”enkelt” misstag från arbetsgivarens sida, som i detta fall lagligen kan begära, eller till och med kräva, att en anställd återbetalar belopp som denne har fått under lång tid utan att ha rätt till det, utan om utbetalningar som med tiden har blivit en del av hans lön och därmed av hans anställningsavtal, som inte kan ändras utan hans samtycke.
