Att boka ett all inclusive-paket på ett hotell är ofta det alternativ som väljs av resenärer som vill koppla av och spara in på kostnaderna för att äta ute. En vanlig restaurang kan servera cirka 25 gäster per timme – som mest – medan en enda buffékock kan servera mat till 200 personer under samma tidsperiod.
Så, tvärtemot vad man kan tro, förlorar hotellen inte pengar på en fri buffé i ett all inclusive-paket. Detta förklarade den amerikanska tidningen The Hustle efter att ha analyserat cirka 30 bufféer i USA.
Varför fungerar en buffé?

Det är bevisat att gästerna blir galna inför bufféer: de vill prova allt, äta sig mätta för att kunna utnyttja dagen maximalt, vara först så att det de gillar inte tar slut…
Hotellen vet dock hur man placerar produkterna för att lura ögonen. De placerar det billigaste i första raden, eftersom kunderna tenderar att välja det de ser först. De lägger dem på mindre tallrikar för att ge intryck av att man äter mer, eller använder större skedar för mat som potatis och små tänger för kött.
På samma sätt gömmer de vissa mer exklusiva livsmedel som tryffel, foie gras eller ostron, för att inte förlora så mycket pengar när det gäller bufféer i högprissegmentet. Det finns andra skäl som bidrar till att bufféer fortsätter att vara så attraktiva, särskilt för hotell.
Ett av dem är att de fungerar genom självbetjäning, vilket innebär att man kan ha mycket lite personal i köket och matsalen och därmed spara pengar. Några tips från hotellägarna själva är att lägga fram mer bröd så att gästerna blir mättare, erbjuda mat utanför den ”fria” buffén, ta betalt för drycker eller för det som blir kvar på tallriken.
Tre dagars knepet

En fri buffé är ”ett kall till vårt mest primitiva hjärna, det limbiska hjärnan, som vet att mat är ett av våra viktigaste behov”, förklarar Pere Navalles, chef för masterprogrammet i neuromarknadsföring vid UAB, för den amerikanska tidningen.
