Kvalitativ americana med hög existentiell densitet

Rosanne Cash fortsätter göra högkvalitativ americana med hög existentiell densitet. Hon känns också väldigt autentisk; grundad i sig själv och i samtiden, både jordnära och intellektuell, med ett starkt socialt och politisk engagemang. På nya skivan reflekterar flera låtar kring att var 60+ och att vara kvinna i den paradoxala tid vi lever i.

Metoo-rörelsen har inspirerat sånger som The undiscovered country och titellåten, skriven och framförd tillsammans med Sam Phillips. I känslostarka 8 Gods of Harlem – ett samarbete med vännerna Kris Kristofferson och Elvis Costello – har ännu en ung pojke blivit skjuten på gatan.

”We’ll be crossing to Jerusalem with nothing but our love”, sjunger hon i Crossing to Jerusalem, där hon beskriver sitt och maken (tillika medmusikern, låtskrivarpartnern och producenten) John Leventhals äktenskap som en gemensam pilgrimsresa. I Not many miles to go bearbetar hon insikten att en av dem kommer att gå bort före den andra.

Hennes tillbakablick på sitt liv i Everyone but me är lika ömsint som självrannsakande. Hon sjunger om saknaden efter sin far (Johnny Cash) och mor (Vivian Liberto), men beskriver uppväxten med orden: ”I pleased everyone. I mean: everyone but me”.

ROSANNE CASH
She remembers everything
(Blue Note/Universal)
Betyg: 4 (av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Det här inlägget postades i Musik, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *