Stark film om livet efter sekten


”Är det här något i det förflutna eller sker det nu?” Marthas fråga till systern Lucy speglar den känsla av paranoia som genomsyrar filmen Martha Marcy May Marlene. Lucys svar är överslätande, men vi i publiken är ett med Marthas förvirring, rädsla och kamp för att återerövra såväl något som kan kallas verklighet som tillit och trygghet. Men så vet vi också vad Martha varit med om under de två år hon varit försvunnen.

Filmen – som prisats vid både Sundance- och Cannesfestivalen – visades nyligen på Stockholms Filmfestival och har nu svensk premiär på bio. Vi får följa den unga Martha, starkt spelad av Elizabeth Olsen, som flytt från ett sektliknande kollektiv. Hon tas om hand av systern Lucy (Sarah Paulson) och hennes man Ted (Hugh Dancy). Till dem säger hon att hon bara brutit upp från en pojkvän. Lucys och Teds försök att förstå och hjälpa synkar därmed inte med Marthas behov. Att systrarna från början har en komplicerad relation underlättar förstås inte.

Vardagen i det stora huset där de tre bor vävs ihop med Marthas tillbakablickar. Vi får följa hur det som först liknar ett kärleksfullt kollektiv inriktat på självförsörjande och odling visar sig vara en hårt styrd sekt under den karismatiske Patricks (John Hawkes) ledning. Medlemmarnas självständighet bryts ned, samhället runtomkring ses som ont, sekten har egna lagar, kvinnorna tvingas underordna sig männen, övergrepp ses som gåvor – ”vi delar med oss” – och döden som ”ren kärlek”.

Filmen skildrar lågmält och skickligt hur man kan lockas in i en sekt och varför avprogrammering efteråt är nödvändigt. Trots allt hon varit med om försvarar Martha, medvetet eller omedvetet, den alternativa livsstilen i sekten genom att ifrågasätta Lucys och Teds materialistiska och ”normala” liv. Filmen blir med små grepp mångfacetterad och trovärdig. Och spännande – regissören Sean Durkin släpper inte taget en endaste minut, jag sitter som på nålar och väntar på att de underliggande darrningarna och skakningarna ska leda till utbrott och katastrof…

(Texten har tidigare publicerats i Sändaren.)

Publicerat i Film, Kultur, Recensioner | Lämna en kommentar

Trollbindande

Den dynamiske David Eugene Edwards (16 Horsepower, Wovenhand) har än en gång besökt Sverige, denna gång solo. På Södra Teatern i måndags kväll körde han i sedvanlig ordning över oss i publiken med sitt starka uttryck. Ödesmättat, tungt, svart – men himmelska strimmor av ljus och hopp letar sig också fram genom den ibland desperat mullrande musiken. Trots att han tycks helt uppslukad av musiken, ibland närmast som i trance, är han på intet sätt frånvarande – mitt i ett intensivt parti säger han ”bless you” till en tjej i publiken som nyser. Även om journalister älskar att utgjuta sig kring den roll David (vid sidan av scenen en lågmäld, ödmjuk och humoristisk man) går in i på scenen och se den som någon form av religiös extas, så är det nog i grunden kombinationen av professionalitet och kärlek till musiken vi förtrollas av denna kväll.

Tror det var typ tolfte gången jag hörde David Eugene Edwards live (i olika konstellationer). Mina favoriter i måndags: Outlaw song, Whistling girl/As I went out one morning, His rest, Down in Yon forrest.

Här ett fint litet akustiskt Wovenhand-klipp:

Publicerat i Blogg, Musik | Lämna en kommentar

Överkörd av My Morning Jacket

Kentucky-bandet My Morning Jacket gav en fantastisk konsert på ett utsålt, smockfullt och tokvarmt Münchenbryggeriet i Stockholm igårkväll. I min bok den bästa rockkonserten sedan Wilco spelade på Cirkus sommaren 2010. Två timmar och tjugo minuter av såväl gitarrmangel som spröda melodier. Med sångaren, låtskrivaren och gitarristen – okej då; geniet – Jim James i självklart centrum.

Publicerat i Blogg, Musik | Lämna en kommentar

Att göra det rätta

Har intervjuat Johanna Koljonen för Sändaren:

– – – – – –

Johanna Koljonen räds inte de jättestora frågorna, även om närkampen med dem gjort henne lite apokalyptiskt lagd. Nyfikenheten och kunskapstörsten är vägledande i hennes arbete i olika medier, liksom en önskan att göra det rätta.

Bild: Johannes Frandsen

Det går fort. Både när Johanna Koljonen pratar och när hon tänker. Ibland går det så snabbt att hon inte själv är helt medveten om stegen; ”det liksom kommer ett färdigt svar”. Hon kan då ta hjälp av skrivandet för att resonera igenom hur hon kom fram till svaret, för att formulera vad hon egentligen tycker och tror.

– Jag vet mina värderingar, men inte exakt vad jag tycker. Och när man skriver måste man vara mer strukturerad.

Förmågan att snabbt ta in ny information, lätt för att komma ihåg saker och en bra känsla för proportioner och metaforer – någonstans där försöker vi ringa in den begåvning som gjort Johanna Koljonen till en så efterfrågad programledare, skribent och föreläsare.

– Så handlar det förstås om hantverkskunnande. Jag har faktiskt jobbat sjukt mycket – och alltid varit en skrivande människa.

Den stora publiken fick upp ögonen för henne när hon 2010 vann tv-tävlingen På spåret tillsammans med Marcus Birro. Samma år var hon en av P1:s sommarpratare. Men det där är bara en liten del av spelplanen för denna energiska finlandssvenska, som flyttade från Helsingfors till Stockholm som 21-åring och som studerat engelska och litteratur vid Oxford University.

Radio är ett av hennes arbetsfält, hon har bland annat varit programledare i P3 Kultur. Hon är krönikör i Dagens Nyheter och i Fokus, skriver manus till serieromanen Oblivion high och jobbar på en bok om Carola. Bland annat. När vi träffas över en lunch har hon nyligen avslutat arbetet i årets Augustprisjury och på nytt borrat ner sig i Litteraturutredningen, där hon och de andra ledamöterna har regeringens uppdrag att analysera litteraturens ställning i vårt samhälle.

Johanna vill inte så gärna kalla sig journalist, föredrar ”kritiker och programledare”. Kanske får hon tänka om nu när hon tillsammans med Sofia Mirjamsdotter är nominerad till Stora Journalistpriset i klassen ”Årets förnyare, Interaktivt” för twitterkampanjen ”Prata om det” (#prataomdet). Den startade i svallvågorna efter Julian Assange-anklagelserna och handlar om gråzonerna mellan frivilligt sex och övergrepp, om könsstereotyper, roller och förväntningar. Det som började med några personliga rader från Johanna växte till ett omfattande offentligt samtal, både på twitter och i bloggar och andra medier. Hon beskriver starten som både ett ”infall i stunden” och ”lite avsiktligt”.

– Det handlade om två insikter: Den första var att om jag inte berättar om min erfarenhet så är jag en del av problemet, inte av lösningen. Det andra var att om vi verkligen vill åstadkomma något måste vi få många att berätta samtidigt.

Genom att så många skrev om sina erfarenheter lyckades man sänka skamtröskeln, vilket var ett av kampanjens viktigaste mål. För trots all sexuell frigjordhet har vi fortfarande märkligt svårt att prata om sex; om verkligt sex, om riktiga erfarenheter. Vi är därför utlämnade åt populärkulturens och den kommersiella marknadens normer och bilder.

– Vid ett panelsamtal nyligen ställde någon en väldigt bra fråga: ”Varför får man bara sexualundervisning i en ålder då man inte haft sex?”

I somras gick programserien Jättestora frågor med Johanna Koljonen i P3. Under tio veckor behandlades frågeställningar kring sådant som krig, rasism, klimatförändringar och döden.

– Jag tycker det är superviktigt att få jobba med P3, eftersom de vänder sig till en yngre publik. Det bästa som finns är att få göra smarta program för lyssnare som inte har så mycket bakgrundsfakta.

Johanna drivs av en stark folkbildarådra, men också av sin egen nyfikenhet och kunskapstörst. Något hon fått med sig hemifrån. Hon beskriver sina föräldrar som ”extremt allmänbildade” och hur böcker var en självklarhet under uppväxten, liksom filmer och museibesök.

– Min pappa var som jag; han kunde snöa in på något och sedan berätta utförligt om det kring matbordet. Det kunde handla om Finlands historia eller Gamla Testamentet. Allt som någon verkligen är intresserad av blir ju fascinerande!

Arbetet med de jättestora frågorna har medfört att Johanna Koljonen blivit, som hon säger, lite apokalyptiskt lagd. För ju mer information hon fick – om klimatet, ekonomin, de globala orättvisorna – desto mer insåg hon att framtidsutsikterna inte är särskilt lovande.

– Vi behöver bara några små katastrofer samtidigt, för att det ska bli riktigt ruttet under vår livstid … Och samtidigt är det på det stora hela problem som kan avvärjas om vi bestämmer oss för det.

Svaret på frågan hur hon hanterar att leva med den här vetskapen, blir att hon helt enkelt försöker göra ”det som är rätt”. Även om hon hela tiden hamnar i kompromisser, försöker hon så gott det går att leva ett medvetet liv: dra ner på konsumtionen, återvinna, undvika att flyga i möjligaste mån och använda den offentliga roll hon fått till något bra.

– Jag tror också att det enda som gör en lycklig är att leva i enlighet med sina värderingar. Men då måste man ju ta reda på vilka ens värderingar egentligen är!

Johanna pratar om vikten av rum i samhället där vi kan samtala om sådant – och nämner konfirmationsundervisning som ett bra exempel. Under tonåren deltog Johanna i kyrkans ungdomsverksamhet i Helsingfors. Hon var till och med hjälpledare i konfirmationen några år, men slutade när det började kännas skenheligt att lära ut en trosbekännelse hon själv inte helt kunde stämma in i.

– Med en viss sorg kan jag säga att jag gärna skulle vilja tro, men att det där sista språnget saknas… Jag brukar beskriva mig som en sekulär kristen.

Det kristna kulturarvet är viktigt för henne och hon menar att hennes livsfilosofi landar i någon sorts liberal kristendom. Solidariteten och kärleksbudskapet är avgörande för hennes värderingar.

– Det händer att jag ber. Då kommer jag in i metasamtal med mig själv: Varför ber jag om jag inte tror på Gud? Men man behöver inte ha svar på allting. Jag tänker att man kanske kan vara religiös utan att veta om det, att jag överanalyserar allting. Om jag var en person som tänkte och ifrågasatte mindre, då skulle det kanske vara lättare.

Kanske det. Men då skulle det inte vara Johanna Koljonen.

Uppdatering: Den 24 november tilldelades Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter Stora Journalistpriset i klassen ”Årets förnyare, Interaktivt”.

JOHANNA KOLJONEN
Ålder: 33 år
Familj: Föräldrar och syskon i Finland.
Aktuell: Nominerad till Stora Journalistpriset. Utkommer i december med Främling – en bok om Carola, skriven tillsammans med Andreas Ekström. Med mera.
Motto: Samma som Spindelmannen: With great power comes great responsibility.

Publicerat i Artiklar, Kultur, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Stor och berörande filmupplevelse

Har denna vecka skrivit om Terrence Malicks storslagna och prisbelönta film ”The Tree of Life” i Sändaren.

”Var var du när jag la­de jor­dens grund?” Guds fråga till Job i Bibeln inleder Terrence Malicks nya film The Tree of Life. Filmen, som belönades med Guldpalmen vid årets Cannesfestival, släpps i dagarna på dvd i Sverige.

Bibelcitatet är en bra ingång till filmen, som är ganska öppen för tolkningar – vilket också kan utläsas av recensionerna. De har överlag varit entusiastiska och alla tycks överens om de filmiska kvalitéerna och de strålande skådespelarinsatserna. Men där en del sett en klichéfylld kristen pamflett har andra sett en stark skildring av människans plats i naturen.

En del – som Sydsvenskans Michael Tapper – har i filmen sett en närmast fatalistisk syn på ondskan, där människan och livet enbart bestäms av biologi. Jag tycker att man då missat filmens öppna existentiella samtal, där sådant som perspektiv, sammanhang och förundran tycks viktigare än färdiga svar. Själv blev jag helt drabbad av den ambitiösa och experimentella filmen.

Vi får möta den framgångsrika arkitekten Jack O’Brien (spelad av Sean Penn) som känner sig vilsen i livet. Han ser tillbaka på sin uppväxt i Texas på 1950-talet tillsammans med sina föräldrar och två småbröder. En av bröderna omkom vid 19 års ålder i det militära. Händelsen berörs bara i någon enstaka sekvens, men ruvar hela tiden under ytan. Flera av filmens personer för viskande samtal med Gud, där frågor kring ondska kontra godhet återkommer.

I inledningen förklarar filmens unga moder: ”Det finns två vägar genom livet: Naturens väg och Nådens väg. Du måste välja vilken du ska följa.” På många sätt representerar den stränga fadern (Brad Pitt) Naturen och den kärleksfulla modern (Jessica Chastain) Nåden. Hugh McCracken gör en fantastisk roll som den unge Jack som vill bli som sin mor, men som inser att han blir mer och mer lik sin far. Mrs O’Brien utvecklar sin livssyn: ”Kärleken ler mot oss genom allt vi möter. Den lär oss att för den som älskar Nådens väg kommer det aldrig någonsin att sluta illa. ” En hög bekännelse, som visar sig vara svår att hålla fast vid. Eller?

Berättandet är inte kronologiskt och Malick varvar historien om familjen med sekvenser från jordens och livets uppkomst, vilket skänker hisnande perspektiv. Big bang, evolutionen, arv och miljö, dinosaurer, ett barns födelse, världens undergång och evigheten – Malick vräker på både visuellt och med de Stora Frågorna. Och han går faktiskt iland med det. The Tree of Life är en storslagen och vacker film att främst ta till sig via känslan – för att efteråt bearbeta intellektuellt. Eller inte.

Publicerat i Film, Krönikor, Kultur, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Fantastisk musik x två

Har varit på två mycket bra konserter två dagar i rad. Först Gillian Welch & David Rawlings på Cirkus i Stockholm i onsdags (2 november). Två röster, två gitarrer. Ibland en banjo, ett munspel. Ren magi. Musikalitet, innerlighet, följsamhet, nerv och passion. Welch och Rawlings skalar rent och borrar sig ner till musikens kärna. Det fullsatta Cirkus älskade varje minut. Miljön var inte riktigt lika intim som sist de var här, då de spelade på Chinateatern (augusti 2007), men med sin musik lyckades de nästan skapa samma närhet denna gång. Det blir inte mycket bättre än såhär. Bäst: Time (the revelator) och The way it goes. Men faktum är att här fanns inte en enda onödig eller dålig låt. Och vad ska man säga om David Rawlings gitarrspel? Outstanding.


Dagen efter (3 november) hamnade jag på Clarion i Örebro, som hade besök av Larkin Poe från Atlanta, Georgia. Med systrarna Rebecca och Megan Lovell i fronten med gitarr/mandolin och dobro/laptsteel framför Rick Lollar (gitarr) och Chad Melton (trummor) levererade även denna kvartett en stor musikalisk stund. Med rötterna i folk- och bluegrass blev det en överraskande rockig kväll, där Megans lapsteel skapade ett sydstatssväng utan dess like. Bäst: Make it hurt och en rasande version av Johnny Cash’s Folsom Prison blues.


Publicerat i Bilder, Blogg, Musik | Lämna en kommentar

Tro och vetenskap hand i hand

Både tröst och utmaning. Så beskriver Antje Jackelén sitt valspråk som biskop i Lunds stift; Gud är större, vilket hon också satt som titel på sitt så kallade herdabrev. (Ett slags programförklaring för arbetet som biskop.) Som jag tolkar henne finns det tröst i bilden av Gud som större än individens och världens bekymmer. Tilliten till ett ”bortom”, en högre (kärleksfull) makt kan skänka ro och tillförsikt.

Men för Jackelén blir tilltron till att Gud är större också ett avståndstagande till alla totalitära anspråk och en utmaning till tolerans, respekt och ödmjukhet. I begreppet finns en trygghet, men också en progressivitet som leder till nyfikenhet och vilja till kunskapssökande och utveckling. Insikten att Gud alltid är större än våra bilder av Gud tar bort själva grunden för fundamentalism och bokstavstro och skapar en plattform för dialog med andra trosuppfattningar, traditioner och livshållningar. Just dialogen är ett av Jackeléns huvudärenden. Med sitt intresse för naturvetenskap – innan hon 2007 valdes till biskop var hon professor i systematisk teologi/religion och naturvetenskap vid Lutheran School of Theology i Chicago – poängterar hon vikten av en tro som går hand i hand med vetenskapen.

Hon går hårt åt den så kallade nyateismen, här i Sverige främst företrädd av förbundet Humanisterna. Att framställningen här ibland blir polemiskt onyanserad kan nog hänföras till den frustration biskopen delar med många andra kristna över att tillskrivas en fundamentalism och ovetenskaplighet man inte känner igen sig i. Boken utvecklas dock till att bli ett nyanserat och genomtänkt dokument om hur tro och vetenskap behöver varandra, hur de kan nå ett fungerande samspel ”bortom karikatyrerna”.

Myten om den urgamla konflikten mellan vetenskap och religion punkteras och hon visar hur dessa genom historien levt i ett ständigt utbyte, och hur de i mycket delar varandras visioner och problem. Hon ser därför med oro på de krafter, från båda sidor, som vill se detta utbyte begränsas. Hennes argumentation för en sekulär demokratisk stat, där religionsfrihet – frihet både till och från religion – råder är otvetydig, men hon ser med oro på viljan att osynliggöra religionen och göra den till en privatsak, när den i praktiken blivit ett allt större inslag i vårt samhälle. Vägen till att bejaka pluralism och mångfald kan aldrig gå via förträngning och osynliggörande.

En av bokens styrkor är att Antje Jackelén försöker nå bortom vår medfödda etnocentrism och lyfter fram globala perspektiv, bland annat med utgångspunkt i sitt eget internationella engagemang i den världsvida kyrkan och i olika former av interreligiös dialog. Hela tiden lyfter hon fram de utmaningar och problem som vårt samhälle och vår värld står inför och poängterar vikten av att alla goda krafter samarbetar för att skapa en hållbar framtid. Hon skriver att tro och andlighet behöver ”förena vision med förnuft och samhällsengagemang. Om det behövs en ny upplysning som slår vakt om vetenskap (inte bara naturvetenskap), saklighet och frihet, så borde kristna människor gå i första ledet.”

Till bokens mest intressanta kapitel hör det om metaforernas makt inom såväl teologin som naturvetenskapen, liksom det hon skriver om vad teologins stora kunskap om tolkningen villkor, hermeneutiken, skulle kunna tillföra på naturvetenskapens område. När hon kommer in på ondskans problematik blir det också tydligt vad teologin faktiskt kan tillföra i förståelse, men framför allt i engagemang, där naturvetenskapen ofta är hänvisad till beskrivningar.

I Antje Jackeléns bok Gud är större handlar inte religion och teologi om att fastslå sanningar och avgränsa revir. Istället är utgångspunkten rörelse, dialog och möten – och att såväl troende som ateist behöver låta nyfikenheten på världen och människorna runt omkring inspirera till utveckling och förändring.

(Recensionen har tidigare publicerats i Sydsvenskan.)

Publicerat i Böcker, Kultur, Recensioner, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

En natt på Fawlty Towers

Turnén med Tomas Sjödin fortsätter – och vi har kul! Har bloggat på bilda.nu om vårt besök i Linköping igår – och om vår natt på Sveriges svar på Fawlty Towers. Läs här.

Publicerat i Blogg | Lämna en kommentar

Snuten i skymningslandet

Det har skrivits mycket om att det svenska ”deckarundret” har förändrat bilden av Sverige utomlands. Men i en ny avhandling i filmvetenskap visar Michael Tapper hur det även påverkat vår egen bild av det svenska samhället och vår syn på brott och brottslingar.

(Artikeln tidigare publicerad i Sändaren.)


* Peter Haber och Mikael Persbrandt som poliserna Martin Beck och Gunvald Larsson i en av de många filmerna utifrån Sjöwall-Wahlöös romaner.
_ _ _ _ _ _  _

En väckelserörelse med mycket speciella avsikter. Så beskriver filmvetaren Michael Tapper den svenska vågen av kriminallitteratur (och filmatiseringar), från Sjöwall-Wahlöös stora framgångar på 1960-talet till senare tiders författare som Stieg Larsson. I sin doktorsavhandling Snuten i skymningslandet pekar han på att det finns ett samspel mellan den faktiska samhällsutvecklingen och de bästsäljande polisberättelserna. Inte bara så att böckerna och filmerna speglar samhället – utan att de också i sin tur påverkar samhället. Och inte bara oavsiktligt, menar Michael Tapper:

– Sjöwall-Wahlöö gjorde klart att deras tio böcker om Martin Beck var ett politiskt projekt. De ville göra om bilden av Sverige från föredömligt välfärdsland till ett moraliskt, politiskt och socialt haveri. De var maoistiskt influerade marxist-leninister, och i deras samhällsanalys sågs socialdemokratins folkhem som en socialfascistisk lydstat till USA.

Sjöwall-Wahlöös romaner lyfte fram samhällets misslyckande med att utrota brottsligheten. Narkotika, ökad kriminalisering av våldsbrott, bättre statistik och nya möjligheter till bedrägerier och stölder – allt detta gjorde att kriminaliteten såg ut att öka i välfärdssamhället. I själva verket minskade mörkertalen dramatiskt, samtidigt som toleransen mot framförallt sex- och våldsbrott minskade; brott anmäldes helt enkelt i en större utsträckning än tidigare. Men statistiken användes som ett politiskt instrument.

Här hakar vänster- och högerpopulismen i varandra. Sjöwall-Wahlöös böcker blev favoritlektyr för både vänstern och högern. Framåt 1990-talet kan man se hur deras katastrofscenario av ett allt brutalare samhälle går vidare hos såväl Henning Mankell som Ny Demokrati och Sverigedemokraterna.

– Samtidigt sker i politiken en omsvängning bort från behandlingsideologin, som syftade till att återföra den kriminelle i samhället, tillbaka till den gamla straffideologin där brottslingen ska låsas in. Omsvängningen är en del av de allmänna högervindarna men har fått draghjälp av såväl kriminaljournalistiken som kriminalgenren.

Tapper kallar den verklighetsbild som polisgenren har gemensam med såväl kvällspressen som den politiska extremismen för ”alarmistisk”. De alarmistiska polisromanerna har hjälpt till att skapa bilden av en ständigt ökande och alltmer brutal kriminalitet som ofta har sitt ursprung utanför landets gränser.

Men vad är det då som gör att vi så lätt tycks svälja den alarmistiska bilden? Michael Tapper ser en förklaring i att här står gott mot ont. Alltså samma förenklade världsbild som vi känner igen från sagorna.

– Tittar vi på den verkliga kriminaliteten blir bilden mer komplex. Det finns gråzoner av ekonomisk brottslighet mellan vit och svart kapitalism. Vill man undvika vålds- och sexbrott ska man snarare befinna sig på gator och torg än i hemmet, där de flesta våldtäkterna och morden begås mellan människor med nära relation till varandra.

– Men i populistisk politisk propaganda vill man gärna skilja av ett ”vi” från ett ”dom”, medelklass mot underklass, svenskar mot invandrare och så vidare. ”Vi” är godhet, oskuldsfullhet och rättfärdighet. ”Dom” är ondska, manipulation och otyglade drifter. Om någon av ”vi” begår brott är det för att ”vi” har hamnat i dåligt sällskap bland ”dom”.

Ondskan har återkommit som förklaringsmodell under de senaste decennierna. Något som passar väl in i den alarmistiska verklighetsbeskrivningen.

– Stämplar man något eller någon som ond behöver man aldrig utveckla resonemanget. Ondskan är både sin egen orsak och förklaring. Seriemördare, psykopater och andra galningar som härjar i det sena 1900-talets polisromaner och filmer behöver aldrig förses med sociala eller rationella förklaringar. De är helt enkelt djävulens ställföreträdare på jorden och kan därför inte reformeras till att bli samhällsmedborgare – de har aldrig tillhört vårt ”vi”.

Den svenska kriminalgenren står idag vid ett vägskäl, menar Michael Tapper. Den ensamme, utbrände gubbsnuten är på väg ut, de unga kvinnorna på väg in och med dem kanske en återgång till polisgenrens rötter i kollektivromanen.

– Ett intressant tecken i tiden är Roslund & Hellströms romanserie där gubbsnuten Ewert Grens via nya kollegan Mariana Hermansson, en ung kvinna med invandrarbakgrund från Rosengård i Malmö, får en växande insikt om att kriminaliteten varken är irrationell eller galen – utan har högst begripliga sociala motiv.

– – – – – –– – – ––

(Bild Michael Tapper: Björn Andersson/Nordic Academic Press)

Publicerat i Artiklar, Film, Kultur, Samhälle/Politik | Lämna en kommentar

Samtal pågår

Förra veckan var det premiär för Libris och Bildas samtalsserie med Tomas Sjödin, med anledning av hans nya bok Tusen olevda liv finns inom mig. Jag är alltså Tomas samtalspartner dessa kvällar. (Tyvärr inte på Norrlandssvängen, då Tomas får klara sig själv.) Det blev en smått fantastisk kväll i Smyrnakyrkan den 18 oktober. Har bloggat om det här.

Kommande datum kan ses under fliken På gång här ovan, eller klicka här. Hoppas vi ses!

Publicerat i Blogg | Lämna en kommentar