Johnny Cash: Live around the world

Grävandet i gamla Johnny Cash-inspelningar fortsätter, nu släpps den tredje dubbel-cd:n i serien Bootleg. Här handlar det om live-inspelningar från perioden 1956 till 1979, hela 53 stycken, de flesta tidigare outgivna. Fokus ligger på ganska udda men omtalade spelningar, som i Vietnam 1969, i Vita Huset 1970 – och på Österåkerfängelset 1972.

Som så ofta på sådana här samlingar blir det lite väl mycket av kuriosa, sådant som mest har ett intresse för de trognaste fansen; mellansnack, presentationer, imitationer (!) och improvisationer. Inspelningskvalitén skiftar också avsevärt.

Men här finns mycket som visar vilken dynamisk och karismatisk scenpersonlighet mr Cash var. Från energin och intensiteten i ungdomen till den enorma pondusen i medelåldern.

Till mina egna favoriter hör låtarna från Newport-festivalen 1964. Österåker-låtarna finns redan på skiva, och de håller också hög klass. Men allra starkast här är nog det parti av gospellåtar som Cash och hans band framför i Vita Huset: Peace in the valley, He turned the water into wine, Where you there (when they crucified my Lord) med flera.

Allra bäst är när han framför sin egen samhällsreflekterande sång What is truth?, där han försvarar ungdomars oborstade men rättmätiga ifrågasättande av den äldre generationen, inför president Richard Nixon och inbjudna gäster.

Johnny Cash
Bootleg Vol III: Live around the world
(Columbia/Sony)

(Recensionen tidigare publicerad i Dagen.)

Publicerat i Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Självlysande höst


Publicerat i Bilder, Blogg | Lämna en kommentar

En längtan efter det som gått förlorat

I filmskaparen Woody Allens nya film Midnatt i Paris får hans kärlek till Paris fullt utlopp – liksom det nostalgiska drag som varit framträdande i så många av hans filmer. Allens alter ego, Gil Pender, spelad av Owen Wilson – är filmmanusförfattare och skriver på sin första roman. Han är i Paris tillsammans med sin blivande hustru Inez (Rachel McAdams) och hennes Tea Party-supportande föräldrar. Inez är inte alls lika förtjust i Paris, kulturen och det franska som Gil. Efter en festkväll går Gil vilse i staden, och när klockan slår tolv plockas han upp av en veteranbil som för honom till 1920-talets Paris – viket är hans idé om den bästa av tider i den bästa av städer.

Det blir den första av flera nattliga tidsresor, där han får träffa en hel rad av de kulturpersonligheter som rörde sig i Paris på den tiden: Scott och Zelda Fitzgerald, Cole Porter, Ernest Hemingway, Pablo Picasso, Gertrud Stein med flera. När han berättar om dem för Inez tror hon att han har hallucinerat och vill att han ska undersöka om han fått en hjärntumör.

En bagatell, javisst, men en varmt humoristisk film. Woody Allen problematiserar också vår längtan tillbaka och vår tendens att tro att andra tider alltid var bättre än vår. En välkommen reflektion i en tid där intresset för nostalgi bara tycks bli större och större. Många forskare beskriver nostalgin som typisk för vår tid, en tid som präglas av sviktande framtidstro – vilket skapar en längtan tillbaka till något välbekant.

Det svenska månadsmagasinet Nostalgia Magazine – ”en kultur- och nostalgitidskrift med inriktning att dokumentera och bevara allt positivt från förr” – kommer ut i över 40 000 ex, vilket är en anmärkningsvärt stor upplaga i en sviktande tidningsbransch. I vintras lanserade LRF Media sitt nya magasin Minnenas Journal: ”Här står familjen, kärleken, släkten, människorna, arbetet, maten, fritiden, nöjena och traditionerna från förr i centrum. Vi minns också våra gamla folkkära filmstjärnor, artister och populära kungligheter.”

Den framgångsrika tv-serien Mad men erbjuder snygg 60-talsnostalgi och i bloggosfären idealiseras 50-talet av en rad bloggare, framför allt unga tjejer – vilket bland annat lett till en debatt om den nya ”husmorstrenden”.

I sin tv-serie Nittileaks i våras tog Kanal 5:s radarpar Filip & Fredrik oss med till 90-talet för att frossa i ”nostalgi, humor och pinsamheter”. I boken 90talet.se skriver Fredrik Söder, Christian Albinsson och Niclas Wikström om sin ungdoms decennium. På Flashbacks forum kan man hitta mängder av trådar där man diskuterar 90-talet, ofta med stora inslag av nostalgi.

Men var inte 90-talet nyss? Det kan man tycka. Men faktum är att nostalgitrenderna påfallande ofta blickar cirka 20 år tillbaka. På 70-talet var det inne med 50-talsnostalgi. Under flera år har musik- och modebranschen inspirerats av 80-talet; comeback för både synthar och axelvaddar. Och nu tycks det alltså vara dags för 90-talet.

”Är nostalgi ett tecken på att man börjar bli gammal?” frågar sig Eva Kallhed och Annica Triberg i ”Nostalgiboken”. Kanske inte gammal, men vuxen. När vi börjat omfamna vuxenlivet – har jobb, bostad och familj – det är då vi är mogna att reflektera över den tid då vi var barn och tonåringar. Ofta ett 20-tal år tillbaka. En tid som då kan upplevas som friare och enklare än den vi lever i.

Nostalgi var från början (på 1700-talet) namnet på en sjukdom: depression orsakad av hemlängtan. Idag betecknar det en känsla. ”Nostalgi är en längtanskänsla, en längtan efter något som gått förlorat”, skriver idéhistorikern Karin Johannisson i sin bok Nostalgia – en känslas historia. Det som utmärker nostalgin är att den förskönar. Den är inget exakt minne, utan har ibland beskrivits som en fil som skrapar bort de grova kanterna från ”den gamla goda tiden”. I en intervju i Dagens Nyheter säger Johannisson:
– Nostalgin är selektiv, den väljer ut de goda bitarna. Känslan kan vara förrädisk. Vi vill återvända till något, men upptäcker då ibland att den plats som finns i minnet inte längre finns i verkligheten.

Uppvuxen i och tillhörande frikyrkan är jag väl förtrogen med nostalgi. För liksom andra folkrörelser tenderar frikyrkan ofta att bli svårt nostalgisk. Drömmen om förr, om ”gamla tiders väckelse” närs fortfarande i många församlingar. Problemet är inte att vi längtar efter att det kristna budskapet ska få betyda lika mycket för människor som det en gång gjorde – utan att vi drömmer om att det ska ske på samma sätt. Se ut på samma sätt, kännas likadant, uttryckas på samma sätt, ha samma överbyggnad.

En del drömmer om 50- och 60-talets frikyrkoliv, ”då allt inte var så komplicerat, då det var tydligt vad man gjorde och inte gjorde som kristen”. Flera av mina jämnåriga drömmer om 1970-talets kristendom. ”Då var vi engagerade, då brann vi.” I vissa kretsar hävdas de gamla ordens värde och kraft starkt framför de nyas. Kanske handlar det egentligen bara om en längtan efter det välbekanta; vi vill känna oss hemma.

Nostalgin är enkel, för den kräver inte att vi skapar något nytt. Nostalgin är skön, för den väljer bara ut det positiva. Men det betyder också att den inte är sann. Därför kan den ibland inte bara vara fördummande, utan rentav farlig. För tron är den förödande.

Den tro som i Bibeln stavas tillit och relation lever bara i nuet. Tro är liv. Allt liv är förändring. Därför är att leva som kristen att leva i ständig utveckling, öppet och nyfiket. Tron lever i nuet och strävar framåt. Tron ska inte se ut som för femton eller tio år sedan, eller ens som igår. Tron måste leva, utvecklas och förändras med oss och vår livssituation.

Nostalgi ska inte förväxlas med tradition. Att bekänna sig till en tradition behöver inte leda till ängsligt tillbakablickande. (Kanske är det en viktig skillnad mellan frikyrkan och många äldre kyrkofamiljer?) Det kan istället ge en trygg förankring. Fungera som ett golv, något att gå på när vi tar förändringens steg. Som en grundmelodi att improvisera utifrån. Men även en tradition måste naturligtvis ständigt ifrågasättas och återerövras, prövas mot livets och samtidens utmaningar: ny kunskap, nya villkor, nya sammanhang.

Jesus bekände sig till traditionen, men ifrågasatte den också där den stelnat eller blivit förtryckande. Nostalgin tog han avstånd ifrån. När lärjungarna ville bygga hyddor för att stanna och mysa med forna tiders hjältar, gick Jesus helt enkelt ned från berget. Vidare.

– – – – –

Texten skriven för tidningen Dagens serie ”På spaning”.

Publicerat i Krönikor, Kultur, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | 1 kommentar

Dynamiskt och generöst

Steve Earle och hans band The Dukes (and The Duchesses), där även hans hustru Allison Moorer ingår, gav oss en lika dynamisk som generös konsert igår kväll i Filadelfiakyrkan i Stockholm.

Med en rad multibegåvade musiker i bandet (hans bästa någonsin?) blev det en omväxlande konsert, där vi fick låtar från Steve Earles hela karriär; det blev allt från Texas-country, en stänk bluegrass och irländsk folkmusik till tung elektrisk Neil Young-rock. Tyngdpunkten låg dock på nya skivan I’ll never get out of this world alive, från vilken fick höra nästa alla låtarna. Allra bäst av dessa var den bluesiga Meet me in the alleyway samt duetten med Allison Moorer i Heaven or hell.

Moorer är en strålande artist i sin egen rätt och en av kvällens absoluta höjdpunkter var när hon sjöng Sam Cookes A change is gonna come – tillägnad hennes och Steves lille son John Henry – så att klockorna stannade och gåshuden sände vällustiga rysningar längs ryggraden. Vilken röst!

Men konserten bjöd på så mycket mer under sina två timmar och tjugo minuter (effektiv tid). Vi fick en fantastiskt fin version av The mountain, gamla Copperhead road kändes ovanligt fräsch, liksom Hillbilly highway. The revolution starts now blev tung och energiskt angelägen – och verkade nästan få extra energi av att Earles förstärkare gick sönder mitt i låten. My old friend the blues bjöd på en osedvanligt värmande glöd, och som vanligt tände Steve Earle till lite extra när han sjöng låtar med mer politiskt budskap, som City of immigrants, Little emperor och The gulf of Mexico.

Naturligtvis fick Allison sjunga fler låtar (egentligen några för få), men han släppte också fram gitarristen (mm) Chris Masterson och violinisten (mm) Eleanor Whitmore – även de ett äkta par som ”till vardags” utgör duon The Mastersons – att framföra en låt, liksom bassisten Kelly Looney (vilket kanske inte var lika nödvändigt). Trummisen Will Rigby får dock hålla sig bakom trummorna.

Bland extranumren fick vi bland annat en innerlig Christmas in Washington, med fin allsång, och en pliktskyldig men helt ok Devil’s right hand. Den enda låt jag saknade den här kvällen var faktiskt Goodbye. En randanmärkning, för av de fem gånger jag hört Steve Earle live var det här den absolut bästa konserten. Mannen Med Det Stora Hjärtat brukar alltid ta det i sina händer och hålla fram det till publiken – men den här gången pumpade det extra varmt och intensivt.

Publicerat i Blogg, Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Äntligen!

Nobelpriset i litteratur 2011 till Tomas Tranströmer. Sällan har det väl varit mer befogat att utropa ett ”Äntligen!” i det här sammanhanget. Han får priset ”för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga”. Tranströmer har länge haft en stor plats i mitt hjärta. Det är något med den där skenbara enkelheten; att han ofta rör sig i natur och vardag – och där får oss att se det magiska och stora i tillvaron.

Några rader jag ofta citerat är dessa ur dikten ”Guldstekel”:

Vad jag avskyr uttrycket ”till hundra procent”!

De som inte kan vistas någon annanstans
än på sin framsida
de som aldrig är tankspridda
de som aldrig öppnar fel dörr och får
se en skymt av Den
Oidentifierade –
gå förbi dem!

Publicerat i Blogg, Böcker, Kultur | Lämna en kommentar

Konstigt är bra

Det annorlunda och konstiga provocerar. Liksom det oförväntade. Liksom det ojämna, det som inte följer en viss linje eller håller en jämn nivå. Punkikonen Nina Hagens konsert i Annedalskyrkan i Göteborg i lördags (24 september) tycktes provocera många på grund av en del av det där – eller kanske alltihop.

Själv fann jag mig sitta med ett leende på läpparna de två timmarna igenom. Visst var det på många sätt en musikalisk bergochdalbana, allt var inte bra – men i det stora hela var det en ytterst charmig och befriande tillställning. Den som längtade efter gamla hits blev förstås besviken. Nina Hagen och hennes tremannaband bjöd på en utpräglad gospelkonsert, och en förvånansvärt intim sådan. Utgångspunkten för låtlistan var hennes senaste skiva Personal Jesus, där hon tolkar främst traditionella, men också några nyare, gospellåtar. Under konserten bjöd hon generöst – och effektivt, inga döda punkter – också på massor av låtar som inte finns på skivan. Bland annat överraskade hon med att sjunga de två Larry Norman-klassikerna Sweet sweet song of salvation och Why should the devil have all the good music.

Musikaliskt handlade det om en typ av bluesig americana som vanligtvis inte förknippas med Hagen: ståbas, gitarrer, mandolin, keyboard. De tre killarna i bandet spelade coolt, habilt och följsamt. Det senare en förutsättning för att kunna hänga med i Hagens improvisationer och infall. Kontrasten mellan laidback countyrock och Hagens uttrycksfulla personlighet och mäktiga altröst skapade något lika personligt som spännande. Konstigt, visst, med väldigt läckert. Ibland byter hon från engelska till tyska, något som skapar ännu mera kraft i uttrycket. Nina Hagens karisma och alldeles speciella scenstil – stora gester, intensiva ögon, nu och då ett smågalet skratt – skapar ibland en osäkerhet huruvida det handlar om allvar eller ironi. I de vittnesbördsliknande mellansnacken gör hon dock klart att allt är på riktigt och att tron på Jesus är det viktigaste i hennes liv. Men hon är också rolig och underhållande i snacken – och ibland knäpp.

Mellan varven drar hon, till synes tämligen improviserat, kortversioner av gamla klassiker som When the saints go marching in och He’s got the whole world in his hand. Ibland ensam med sin gitarr. Dessa partier känns tyvärr ofta hafsiga och orepeterade, och det blir lite väl mycket ”lägersånger” och ”ompa ompa” av alltihop. (Men kul att hon klämmer in ”Bullerbyn” i He’s got the whole… , Astrid Lindgren-fan som hon är.) Men när hon och bandet spelar låtar som Depeche Modes Personal Jesus och den gamla folkgospeln Run on for a long time (God’s gonna cut you down) faller allt på plats och det blir svängigt, stort, mäktigt och mycket bra.

Utan att blunda för dalarna kan jag också nämna höjdpunkter som en innerlig Help me (av Larry Gatlin, men känd främst tack vare Johnny Cash och Kris Kristofferson), en vacker version av styvfadern Wolf Biermanns Ermutigung, Bill Kennys gamla gospel There is no God but God som hon hittat hos Elvis Presley, Clevant Derricks svängiga countrygospel Just a little talk with Jesus, T-Bone Walkers tungt gungande Mean old word och Anthony Heilbuts långsamma blues Sometimes I ring up Heaven (som bl a Marion Williams sjungit in).

Mest imponerande är nog ändå att hon lyckas göra Sonseeds YouTube-succé Jesus is a friend of mine till något lika respektabelt som bra! Jag uppskattar också att hon fortsätter vara politisk och uppmana till ickevåld och nedrustning. Vi får höra en intensiv version av Woody Guthries kampsång All you fascists bound to lose. På något sätt känns allvaret större när hon blir politisk.

Som sagt: allt var inte bra, om hon skippat en fjärdedel av låtarna hade helheten blivit bättre och mer fokuserad. Men jag hade en mycket trevlig kväll med en både rolig och värmande musikalisk upplevelse. Att den var konstig och överraskande gjorde bara mitt leende större.

Publicerat i Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Bokmässan avklarad

Försöker hämta mig efter årets Bok & Biblioteksmässa i Göteborg. Lika intensivt och roligt som alltid. Framförallt att träffa alla gamla och nya vänner. Men också att få lyssna till många spännande samtal och seminarier. Själv hade jag i år förmånen att i anslutning till mässan få leda ett författarsamtal med Lotta Lundberg i Betlehemskyrkan, där  Janschie & William Börjesson medverkade med musik. Jag höll också i ett stort seminarium på mässan med Tomas Sjödin och Kattis Ahlström med rubriken ”Mellan ytspaning och djupdykning”. Det blev ett mycket spännande samtal om ytlighet och allvar. Kyrkans Tidning skriver om det här. (SVT skulle ha spelat in för sändning i Kunskapskanalen, men lyckades strula med tekniken så det blev tyvärr aldrig inspelat…) Mina samtalande vänner på scenen ser ni på bilden.

Publicerat i Blogg, Kultur | Lämna en kommentar

Finlands sak är vår

Finlands sak är vår. Så löd devisen under vinterkriget när våra grannar i öster försvarade sig mot de ryska trupperna. Hur det egentligen var med den saken, om Finlands sak på allvar blev vår, kan diskuteras – trots det stöd som gavs av den svenska regeringen och frivilliga. Men jag tänker på det där uttrycket (trots att det aldrig nämns) under Tanja Lorentzons hyllade monologföreställning Mormors svarta ögon på Dramaten (regi: Lotta Tejle). För oavsett om Finlands sak någonsin blev vår, så blev Sveriges sak onekligen många finländares – då de hjälpte till att bygga vår välfärd.

Pjäsen är i mycket berättelsen om Tanjas egen historia; om hennes mormors liv i Finland på 1930-talet under vinterkriget, om Tanjas föräldrar som 1963 kom till Sverige och om hennes egen uppväxt på 1970-talet i ett miljonprogramsområde i Tumba. Arbetskraftsinvandringen var stor under 1950- och 60-talet, då många lämnade fattiga och slitsamma förhållanden i Finland för att bli en del av den svenska högkonjunkturen och byggandet av folkhemmet. De uppmanades också att ta hit sina släktingar och vänner för att hjälpa till. Inte sällan tog de de tyngsta jobben, de som svenskarna inte ville ta.

Det hörs många igenkännande skratt i publiken, det trillar också många tårar. Tanja Lorentzon berättar en gripande, dråplig och angelägen historia som väldigt många finländska invandrare (såväl första och andra som tredje generationens) kan känna igen sig i. Men berättelsen är också tydligt överförbar till andra invandrargrupper som kommit hit senare: Brottningen med att lära sig språket, och tvekan inför det – ”ingen idé att lära sig, vi ska ju snart flytta hem” – liksom valet att ha närmast gemenskap med sina egna landsmän, den förstärkta känslan för familj och tradition, mötet med fördomar och glåpord, utanförskapet och främlingsfientligheten. Inte minst lyfts här frågan om identitet; pendlingen mellan stolthet över bakgrund, arv och kultur – och viljan att vara svensk fullt ut; för att accepteras, smälta in, efterfrågas.

Tanjas mamma väljer att inte lära sina barn finska och att byta efternamnet Koukonen mot det svenskt klingande Svedjeström. Något som Tanja först tycker är bra, men som sedan blir till en sorg och en identitetslöshet: ”Vem är man om man inte pratar samma språk som sin mormor?”

Mormors svarta ögon belyser en mycket viktig del av vår samtidshistoria. Andra världskriget rasade för inte länge sedan, och i det finska vinterkriget kröp det otäckt nära. (Min egen svärfar låg vid fronten i 20-årsåldern.) Det blir också uppenbart hur annorlunda den svenska och finska efterkrigstiden såg ut, vilka olika erfarenheter som präglat respektive ”folksjäl”. Liksom hur sammanflätad vår historia är, trots dessa olikheter.

Jag lämnar omtumlad Tornrummet på Dramaten med tanken att Finlands sak i allra högsta grad är vår. Liksom alla människors sak oavsett nationalitet är vår. Helt enkelt för att vi trots en del olikheter delar samma mänsklighet och samma jord. För att citera Gunnar Ekelöf: ”Jag bor i en annan värld, men du bor ju i samma.

– – – – – –

”Mormors svarta ögon” spelas på Dramaten till och från under oktober och november, samt via Riksteatern under perioden september–november i Umeå, Gävle, Karlskoga, Östersund, Skövde, Eskilstuna, Kristianstad.

Bilder: Roger Stenberg/Dramaten

(Texten har tidigare publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Kultur, Samhälle/Politik, Teater | 1 kommentar

My Morning Jacket

Den 19 november spelar My Morning Jacket på Münchenbryggeriet i Stockholm. Jag finns på plats för att äntligen få höra ett av mina favoritband. Här nedan kan man se och höra en exklusiv livespelning de gjorde för radiostationen KCRW, där de spelade hela nya skivan Circuital plus några gamla favoriter. Det jag ser och hör får mig att längta ännu mer till 19 november!

Publicerat i Musik | Lämna en kommentar

Sylt- och saftningstider

Min mors tummade och fortfarande använda ex av Den gröna syltboken från 1956. 11:e upplagan. 120:de tusendet. Pris kr 1:50.

Publicerat i Bilder, Blogg, Personligt | Lämna en kommentar