Tragik och komik hand i hand

Vad vet vi egentligen om oss själva och de människor vi tror att vi känner? Vad ska till för att vi ska vakna upp ur vardagsbedövningen och börja återta kontrollen över våra liv? Det är några av de frågor som den bioaktuella The descendants väcker. Filmen belönades nyligen med två Golden Globe-utmärkelser och har hela fem nomineringar inför Oscarsgalan den 26 februari.


Juristen Matt King (George Clooney) bor med sin familj på Hawaii. Han ägnar sitt liv åt arbetet och har närmast blivit en bifigur både som make och pappa. Något som blir plågsamt uppenbart för honom då hans hustru Elizabeth råkar ut för en båtolycka och hamnar i koma. Matt måste nu plötsligt ta ansvar för de två döttrarna Scottie (Amara Miller) och Alexandra (Shailene Woodley), 10 och 17 år gamla; både med klara strultendenser. I och med beskedet att Elizabeth inte kommer att vakna upp och att hennes respirator ska stängas av ställs allt i hans liv på sin spets. När han dessutom får veta saker om sin hustru han inte hade en aning om, tillkommer helt nya aspekter i sorgearbetet. Han beskriver vid ett tillfälle sin familj som de hawaiianska öarna: alla är delar av samma enhet, men varje del åtskild och ensam – och långsamt glider de alla isär …

Mitt i alltihop har Matt en annan svår sak att förhålla sig till. Han är förvaltare i en släktstiftelse som äger en värdefull bit mark som gått i arv från hans farmors farmor, som tillhörde urbefolkningen. En ny lag gör att de måste upplösa stiftelsen och har kort tid på sig om de vill sälja marken – vilket hans kusiner propsar på. Kontroversiellt, då det är ett stycke orörd natur som i så fall kommer att exploateras.

Osäkert och fumligt men ändå målmedvetet försöker Matt ta kommando över den smått kaotiska situationen: Berätta för sina svärföräldrar, med vilka han heller inte har någon bra relation, hitta ett sätt att förmedla nyheten till närmaste vännerna så de kan ta farväl av Elizabeth, försöka hantera allt han fått veta – och vara den far hans döttrar aldrig haft.

Med ett slags luggsliten och tafatt rättrådighet försöker Matt King mitt i stormen kryssa familjeskutan rätt mellan alla grund och skär. George Clooney gör en roll fjärran från den snygga coola ironikern han oftast spelar. Regissören Alexander Payne (känd från filmer som About Schmidt och Sideways) har gjort ännu en lågmäld och ömsint film, där tragik och komik går hand i hand.

(Texten har tidigare publicerats i Sändaren.)

Det här inlägget postades i Film, Kultur, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *