Välsignad av Lucinda Williams

En del artister lägger sitt pumpande hjärta framför lyssnaren att omfamna eller förkasta. Lucinda Williams är en sådan, vilket gör att en del nog tycker hon är ”too much”. Själv har jag alltid känt mig välsignad av att få ta del av hennes av countryrock framburna hjärta. Välsignad känner sig också Lucinda Williams, så mycket att hon valt att kalla sin nya skiva för det: Blessed. I titelsången räknar hon upp en rad av livets små och stora välsignelser, alla ”gåvor” av olika slag vi får ta emot livet igenom. På sin hemsida finns några fina kortfilmer, där helt okända människor får berätta hur de uppfattar ordet ”blessed”, och hur de känner sig välsignade.

Det här är Lucindas bästa skiva sedan Essence (2001), den är osedvanligt jämn och genomtänkt, med en genomgående känsla av att hon landat både i livet och kärleken. Hennes hest vibrerande röst är full av nyanser, det känns som att hon menar varje ord när hon sjunger om soldaten som skickats ut i krig i ett land lång borta i Soldier song eller om frågorna efter vännen och artisten Vic Chestnutts självmord i Seing black. Men också när hon i Sweet love sjunger om den kärleksfulla relation hon lever i och i den tröstande bluesen Born to be love förklarar att vi är födda till frihet och kärlek. Eller när hon på typiskt Lucinda-vis – det vill säga: med en blandning av ödmjukhet och kaxighet –  i The awakening sjunger om vad hon ska göra vid de dödas uppståndelse. Allt till kongeniala arrangemang med omväxlande smekande akustisk gitarr, gråtande steel guitar eller skrikande elgitarr. Eller alltihop på en gång.

(Texten tidigare publicerad i Dagen.)

Publicerat i Musik | Lämna en kommentar

17 mars – Saint Patrick’s Day

Publicerat i Bilder, Blogg | Lämna en kommentar

Vi ses i Stockholm!

Efter två fantastiska kvällar i Västerås och Linköping förra veckan, bär det idag av till Stockholm för det sista stoppet på den lilla uppföljningsturnén med Tomas Sjödin, Kattis Ahlström & Irma Schultz Keller med rubriken ”Hur i all världen hamnade jag här?” I Immanuelskyrkan, Kungstensgatan 17,  kl 19.00. Läs mer här:

(Bild: Peter Jigerström/Corren)

Publicerat i Blogg | Lämna en kommentar

Helgmålsringning nr 2

På lördag, 19 mars, är det dags för den andra helgmålsringningen med mig, Anna Stadling & Pecka Hammarstedt. Tiden är 17.50 och kanalen SVT1. (Sedan på SVT Play.) Klicka på någon av bilderna för programinformation på SVT:s hemsida.


Bild: Johannes Söderberg/SVT.

Publicerat i Blogg, Tro/Andlighet/Livsfrågor | 1 kommentar

Nödbön

Känner mig helt förstummad, förlamad av nyhetsutsändningarna från Japan … Katastrofen är så gigantisk, så omfattande och förödande att den inte riktigt går att ta in. Jag kommer på mig själv med att stava på en bön som sonen Anton lärde mig när han var fyra år. En bön som är närbesläktad med den urgamla kristna bönen: ”Herre, förbarma dig!” Jag skrev om den i en text i min bok ”Gud hör bönder” (1995). Här kommer ett utdrag:

[…] En novemberkväll när jag satt på hans sängkant och vi knäppt händerna, började Anton att be:
– Gud …
Sedan blev det tyst en stund. Anton tänkte. Så tog han ny sats och bad:
– Gud … gör nåt! Amen.

Det var allt. Och mer blev det inte. Varken från honom eller mig. För vad fanns egentligen att tillägga? Det verkade komma rakt från hjärtat på Anton. Och även om jag inte visste riktigt vad Anton la in i orden, så blev det för mig en ovanligt rättfram och konkret bön till den Högste. Och det var inte svårt att stämma in i fyraåringens vädjan till Gud: ”Gör nåt!”

För denna suck undslipper förmodligen våra läppare oftare än någon annan bön till vår Herre: ”Gud, gör nåt!” Framför TV-nyheterna, när världens nöd kliver rätt in i våra vardagsrum. Eller vid sjukbädden, där en nära anhörig plågas svårt. Eller i kön på arbetsförmedlingen, där ännu ett negativt besked väntar. ”Gud … gör nåt.”

När tristessen och vanligheten tynger oss. När slentrianen och tröttheten ligger som ett förlamande täcke över våra axlar. När vi tröttnat på de uppkörda hjulspåren och tycker att ekorrhjulets rytm känns allt för monoton: ”Gud. Gör nåt!”

När ensamheten jagar ifatt oss. När våra leenden bara känns tillgjorda. När tomheten och meningslösheten gör sig påmind: ”Gud! Gör nåt!”

När inga böner finns att be. När inga sånger finns att sjunga. När inga bibelord finns att läsa. ”Gör nåt, Gud.”

Som en önskan om en enklare tro, en tydligare Gud. En vädjan att Gud skulle kliva fram från de skuggor där han gömmer sig. När vi tröttnat på intellektuella försanthållanden: ”Gud, gör nåt!”

[…]

Det är också det enda jag kan be just nu: ”Gud, gör nåt!”

Publicerat i Krönikor, Personligt, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Vi ses i Västerås & Linköping!

Ikväll bär det av till Västerås för det första stoppet på fortsättningen av turnén med Tomas Sjödin, Kattis Ahlström & Irma Schultz Keller med rubriken ”Hur i all världen hamnade jag här?” Imorgon är vi i Linköping. Hoppas vi ses där! (Läs mer här.)

Bild: André de Loisted

Publicerat i Blogg | Lämna en kommentar

Ångra sig? Vem? Jag?

Jag är för närvarande trend- och samtidsspanare i tidningen Kattis & Co, under vinjetten ”Tecken i tiden”. I det nummer som finns ute nu funderar jag kring att vi inte ångrar oss längre…

Om man skakar lätt på en iPhone visas en dialogruta med texten ”Inget att ångra”. Detta fyller säkert någon fiffig funktion, men det kan också ses som ett tecken. En tidsmarkör. Lite på samma sätt som när ordet ”losec” på 1990-talet dök upp i många mobiltelefoners standardordlista för sms.

För ”inget att ångra” skulle kunna vara något av vår tids valspråk. Vi ångrar oss inte längre. Varför skulle vi? Året är faktiskt 2011. Ångern tillhör en mörk och förfluten tid, en tid då Luther och kyrkan tryckte ned oss med skuld och skam. Sådant har vi för länge sedan gjort upp med.

Ja, nu har vi äntligen lärt oss att säga: ”Jag ångrar inget.” I intervjuer med kända personer som ombeds se tillbaka på sina liv tycks det numera vara standardsvaret. Möjligen med varianten ”jag ångrar bara det jag inte gjort”. Under den gångna hösten upprepade moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten ”jag ångrar inget” så många gånger att man nästan fortfarande kan höra Edith Piaf sjunga ”Non, je ne regrette rien” i bakgrunden varje gång hon visar sig i tv-rutan. En politiker ångrar sig inte. Hon eller han kan på sin höjd beklaga ”om det här kan uppfattas på ett felaktigt sätt”. (Kanske hänger det ihop med att politiker inte heller ändrar sig – de ”tar ett nytt beslut”.)

I underhållningsbranschen ångrar man sig absolut inte. Dokusåpor och det vi ibland kallar för ”förnedrings-tv” vore knappast möjligt om det fortfarande vore okej att ångra sig. Att förnedra sig själv och andra i offentligheten, och sedan kunna se sig själv och dem man möter i ögonen – det kräver övertygelsen att inget speciellt har hänt, i alla fall inget som man skulle vilja ha ogjort, som man skäms över och ångrar. Så från att ha varit ett folk som dignat under skuld och skam, tycks nu pendeln slagit över fullt ut i motsatt riktning. Och skamlöshet och ånger går inte ihop. Definitivt inte i samma tv-program.

I ett alltmer kommersialiserat samhälle – där honnörsorden är ”nytt” och ”mer” och grundregeln att hela tiden se framåt – finns egentligen inget utrymme för ånger. Begreppet ”ångervecka” är nu också helt logiskt borttaget ur konsumentköplagen.

Paradoxalt nog hyllas valfriheten i samma samhälle som avskaffat ångern. Utbudet ökar ständigt på de olika marknader som finns, och vi uppmanas hela tiden att välja och välja om. Men även då vi väljer att byta – märke, abonnemang, leverantör, skola, kök, partner – så är det officiella budskapet att vi inte ångrar oss. Nej, vi vill bara prova något nytt! I detta nu sitter förmodligen copywriters och skissar på slogans i stil med: ”Inte för att din nuvarande mobiloperatör är sämre, men är det inte dags för lite omväxling?” För det där med att ångra sig låter ju så … negativt. Ånger luktar misstag, vilket rimmar illa med positiva affirmationer och målbilder. Ånger är för losers.

Så självbedrägeriet fortsätter. För det är klart att vi innerst inne ångrar en massa saker. Sådant som blev lite tokigt, inte riktigt som vi tänkt oss eller rentav uppåt väggarna fel. Men om vi inte kan formulera tanken och orden att vi ångrar oss – om det inte är okej att göra fel, inse och erkänna det – hur ska vi då kunna lära oss av misstagen, förändras och utvecklas?

Och vad ska vi göra med förlåtelsen? För även om vi inte ångrar oss längre, så är nog de flesta fortfarande överens om att förlåtelse behövs, i våra liv och i ett humant samhälle. Men förlåtelse förutsätter ånger. Att bara säga förlåt utan att faktiskt ångra sig skramlar ihåligt och leder inte till verklig försoning. Men för närvarande tycks vi vara många som trallar med i Lena Philipssons storsäljande men motsägelsefulla låt ”Jag ångrar ingenting”, där hon hela tiden upprepar: 1. att hon ber om förlåtelse 2. att hon inte ångrar någonting.

Kanske för att vi blandar ihop ånger med att gräma sig och älta sådant som gått på tok. Men ånger är bara den helt naturliga känslan av att man gjort eller valt fel och därför vill göra om och göra det bättre. Alltså inget att skämmas för. Ånger är snarare ett vackert uttryck för att vår inre kompass fungerar. Den som vill att det ska bli så bra som möjligt både för oss själva och för andra.

Publicerat i Krönikor, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Helgmålsringning från ett kök, del 1

Den första helgmålsringningen i SVT med mig, Anna och Pecka kan du se på SVT Play här.

Publicerat i Blogg, Musik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Gregg Allman, en hjälte som överlevt

Rep av låten ”Just another rider” från Gregg Allmans nya soloplatta, ”Low country blues”, producerad av T Bone Burnett.

Publicerat i Musik | Lämna en kommentar

Jakten på perfektion

Idag har den omtalade filmen ”Black swan” svensk premiär, där Natalie Portman gör sitt livs roll. Jag skrev denna recension för Dagen. Jag satte betyg fyra av fem.

I Xavier Beauvois hyllade film Gudar och människor finns en laddad scen där de franska munkarna äter sin sista måltid medan de lyssnar till musik ur Svansjön. Samma musik dånar emot oss i den psykologiska thrillern Black swan, som har svensk premiär idag. Trots att de två filmerna skiljer sig avsevärt från varandra, förenas de i det som är Tjajkovskijs berömda baletts huvudtema: kampen mellan kärleken och ondskan. Där denna kamp i Gudar och människor tar gestalt i ett högst konkret ”yttre” händelseförlopp, försiggår den i Black swan främst på ett inre plan.

Natalie Portman spelar huvudrollen som Nina Sayers, dansös i en balettensemble i New York. (En roll hon välförtjänt belönats med mängder av utmärkelser för: Oscar, Golden Globe, BAFTA, för att nämna några.) Dansen är Ninas hela liv, hon lägger all vaken tid på att jobba mot perfektion. Att kroppen protesterar hindrar henne inte. Den drillade balettvärlden är en nästan övertydlig miljö för den som vill skildra den hårfina skillnaden mellan kroppskontroll och kroppsförakt.

Nina bor med sin mamma Erica (Barbara Hershey), som har en misslyckad karriär som balettdansös bakom sig. Hon lägger nu sina förväntningar på dottern, driver på henne och behandlar henne överbeskyddande mer som ett barn än den unga vuxna hon är.

Tyngd av prestationskraven och allt hon måste hålla inom sig balanserar Nina redan på sin mentala gräns, när ensemblens ledare Thomas Leroy (Vincent Cassel) annonserar att de ska sätta upp Svansjön, men att deras prima ballerina Beth MacIntyre (Winona Ryder) nu gjort sitt. Någon av de yngre förmågorna ska få den ledande dubbelrollen som den vita svanen och dess ”mörka jag”, den svarta svanen. Nina får rollen för att hon med sin oskuldsfulla perfektion är idealisk som den vita svanen. Hon hetsas sedan av Leroy att släppa fram de undertryckta sidor som behövs för att gestalta den svarta svanen: aggressivitet, sexualitet, nonschalans – framförallt att våga släppa kontrollen och kraven på perfektion. I detta framhåller han ensemblens nya medlem, Lily (Mila Kunis), som ett föredöme. Lily är både Ninas motsats och konkurrent om rollen, men en minerad vänskap utvecklas.

Problematiken i Svanjön börjar utspela sig också i ensemblen, och framförallt inom Nina. Hon får alltfler hallucinationer och andra psykotiska sensationer; varken hon eller biopubliken vet längre vad som är sant och vad som bara sker i hennes huvud. Regissören Darren Aronofsky har gjort en spännande, mörk och bitvis riktigt otäck thriller. Kvar lämnar han en rad frågor om människans komplexitet, om ont och gott, om prestation och perfektion. Är det när Nina vågar släppa fram sin ”mörka” sida som problemen börjar? Eller är det för att hon förtränger och tror sig kunna ”kontrollera” bort den, som den alltmer börjar ta över? Kan man ens så tydligt urskilja om olika sidor är bra eller dåliga, eller är de alla nyanser i det vi kallar en personlighet, där det är balansen mellan dem som avgör om det blir sunt eller osunt?

Är det kanske skillnad på godhet och kärlek? Där godheten kan bli hård i sin iver att ”förbättra”, där vågar kärleken i tillit omfamna det ofullkomliga och misslyckade. Och på samma sätt som Nina måste släppa kontrollen för att omfamna hela sin personlighet, och därmed bli en dansös som uttrycker något sant och verkligt, så måste vi alla våga tilliten – till oss själva, till andra, till livet – för att bli hela människor. Är det kanske rentav den enda vägen till något som skulle kunna vara värdigt att kallas perfekt?

Publicerat i Blogg, Film, Krönikor, Kultur, Recensioner | Lämna en kommentar