Kan inte göra slut med Gud

I sin nya bok skriver Ann Heberlein direkt till Gud. Till den Gud hon tror på, men som hon tycker är hopplöst svårbegriplig, undflyende och frånvarande – inte värd hennes kärlek och lojalitet. Och Gud svarar.


Gud och Ann Heberlein sitter ihop. Så Ann kan inte göra slut med Gud, även om hon försökt. I sin förra bok beskrev hon sin relation med Gud som ett ”Stockholmssyndrom” – ett psykologiskt tillstånd där den kidnappade utvecklar sympatier med kidnapparen – och i sin nya bok skriver hon att hon verkar ha en ”traumatisk bindning” till Gud. Drastiska men känslomässigt sanna formuleringar, som med en viss perspektivförskjutning också kan ses som en förankring där Gud är konstanten i livet, det som finns kvar när allt annat faller.

– Tron är en övertygelse jag bär på, säger Ann när vi träffas hemma hos henne för att prata om den nya boken. Jag har inte tron med mig från barndomen, utan den är något jag erövrat som vuxen. Den är förstås emot allt förnuft, men för mig helt självklar; den bara finns där.

Så de ifrågasättanden som sker i boken Gud, om vi ska talas vid du och jag måste jag vara helt ärlig (Bonniers) handlar inte om Guds existens utan om vem Gud egentligen är. Bokens första del är en självutlämnande och bitvis rasande uppgörelse med den Gud som känns igen från såväl Gamla testamentet som kyrkans undervisning. Den patriarkala gudsbilden får sig en riktig känga och Gud ställs till svars för orättvisor och obegripligheter, men framför allt för sin frånvaro. ”Som längst bort när jag behöver dig mest” är berättarjagets upplevelse: ”Du vände bort din blick och slöt ditt öra. Du valde att inte se. Inte höra. Inte göra.”

Ann Heberlein är teologie doktor i etik och arbetar vid Lunds universitet. Hon är en produktiv skribent och författare, kan läsas regelbundet i Dagens Nyheter och Sydsvenskan och deltar flitigt i samhällsdebatten – inte sällan med visst rabalder som följd. Vilket rabalder denna bok kommer att väcka återstår att se; obemärkt lär den inte gå förbi.

– Även om jag inte vill skilja på teologen och människan, så kan man förstås säga att det är privatpersonen Ann som talar här; hon som är arg, rädd och övergiven. Men jag för också in flera klassiska teologiska frågor och problem, liksom en del av ateisternas angreppspunkter.

– Men jag ville att texten verkligen skulle blöda. Bort med alla masker och skydd!

Hon säger att det ofta känns som att vi aldrig kommer till det som är på riktigt; det är alldeles för mycket emellan oss och Gud, emellan oss och våra frågor. När hon pratar med sina vänner som är präster kan hon uppleva att det är så många ord som står emellan dem och deras tro, så mycket de måste säga när de står framför sin församling.

– Sedan kan man ju tycka att människan som framträder i texten är pinsam, barnslig, självupptagen och borde skärpa sig. Det tyckte jag själv när jag läste korrektur. Men det är faktiskt sådan jag är! Och sådan som många av oss är när vi känner oss ledsna, rasande och övergivna.

Nog blöder texten – ibland är hon närmast plågsamt uppriktig och utlämnande om sina erfarenheter av självmordsförsök, våldtäkt och otrohet, om sin ångest, sina rädslor och sin längtan efter att få vara älskad. Ann säger att det var tvunget att vara så, och påminner mig om att det är ett samtal med Gud – och Gud vet ju redan allt, så det hade blivit fel om hon inte varit så uppriktig. Det är också en väg in till läsaren.

– Jag tror att det i det unika och det genuint personliga finns något allmängiltigt som gör att vi kan känna igen oss i varandras upplevelser.

Efter urladdningen i bokens första del händer det märkliga: Gud Moder svarar. Naturligtvis är det Ann Heberlein som står för orden även i denna del. Hon säger med ett skratt att hon tyvärr inte haft en uppenbarelse där Någon styrde hennes fingrar över tangentbordet. Men hur kom hon fram till hur svaret skulle se ut? Är det en sorts önsketänkande?

– Det kan man förstås invända, säger Ann. Liksom de gudsbilder jag rasar mot i den första delen är konstruerade, är den som framträder i del två förstås också konstruerad. Men jag bygger den på olika teologers idéer och på en del bibliska tankar.

– Som Gud säger i boken, så är de gudsbilder vi lever med ju inte skapade av Gud, det är människor som formulerat dem. Man kan väl säga att alla våra bilder av Gud bygger på olika former av önsketänkande.

Hon säger att hon aldrig hade publicerat den första delen om hon inte fått skriva den andra också. Frågorna, anklagelserna och tvivlen måste balanseras med något.

– Andra delen är det som jag behöver höra – och som jag tror att väldigt många människor behöver höra.

Från början var boken tänkt att vara tredelad: Ann, ateisten och Gud; inspirerat av Jobs bok i Bibeln där det är Job, vännerna och Gud som tar till orda.

– Men det blev fel, det blev inte det där direkta samtalet mellan mig och Gud.

Det som börjar som en anklagelseskrift, utvecklar sig till något som närmast kan beskrivas som själavårdande. Utan att avslöja för mycket kan man säga att den Gud som talar i boken är ömsint, men ganska sorgsen och besviken på människorna. Fram träder bilden av ett ömsesidigt beroende mellan människa och Gud. Och tanken att det kanske egentligen inte är Gud som är svår att förstå, utan snarare människan.

– Det som jag brottats mest med i min tro är relationen mellan allgodhet och allmakt. Det går inte ihop. Allgod tror jag Gud är, men för mig är det rimligt att ifrågasätta allmakten, eftersom Gud delat med sig av makten till oss. Vi har en stor del av makten – men den har vi inte förvaltat särskilt väl …

– – – – – – – – – – – – – –

ANN HEBERLEIN
Ålder: 44 år.
Familj: Tre barn.
Arbete: Universitetslektor, författare, skribent, föreläsare.
Favoritförfattare/förebild: Hannah Arendt (1906–1975), tysk-amerikansk filosof och politisk teoretiker.
Aktuell: Men nya boken Gud, om vi ska talas vid du och jag måste jag vara helt ärlig (Albert Bonniers förlag). Utkommer 31 mars.

Bilder: Magnus Sundell

(Artikeln har publicerats i tidningarna Sändaren och Kyrkans Tidning.)

Publicerat i Böcker, Intervjuer, Kultur, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Stark och angelägen film om ickevåldets kraft

I den samtida samhällsdebatten har religion alltmer kommit att beskrivas som något negativt och farligt; som något som för samhället bakåt och därför ska hållas borta från politiken. På samma sätt har pacifister alltmer kommit att avfärdas som naiva och ickevåld att beskrivas inte bara som verkningslöst utan som något som bör motarbetas. (Minns till exempel KDU-ordföranden Sara Skyttedals uttalande i början av året att ”pacifism skrämmer mig mer än alla kärnvapenstater tillsammans”.) Istället hyllas på nytt våld som lösning på konflikter – och vi säljer och pumpar in vapen i konflikthärdar som aldrig förr.

Filmen Selma kunde därför inte kommit mera lägligt. Vi behöver påminnas om att det finns tydliga exempel på att ickevåldsmetoder skapat varaktiga fredliga förändringar. Vi behöver också påminnas om att religion faktiskt kan vara en positiv kraft i samhällsutvecklingen.

Det finns också ett skriande behov av ledare och förebilder som filmen Selmas huvudperson: Martin Luther King Jr. I väntan på dessa finns det mycket hopp och inspiration i att påminnas om doktor King och den rörelse han så framgångsrikt ledde.

Nu i mars är det femtio år sedan den amerikanska medborgarrättsrörelsen anordnade tre olika marscher med avsikt att gå från staden Selma i Alabama till delstatens huvudstad Montgomery. Detta för att protestera mot att afroamerikaner trots att segregation förbjöds i lag genom The Civil Rights Acts 1964, i flera av Söderns delstater inte tilläts att registrera sig så de kunde rösta i allmänna val.

I filmen Selma får vi följa de dramatiska månaderna från det att Martin Luther King (spelad av David Oyelowo) tar emot Nobels fredspris i Oslo den 10 december 1964, fram tills den tredje och fullt genomförda marschen når Montgomery den 24 mars 1965. Händelserna i Selma ledde fram till att president Lyndon B Johnson (här spelad av Tom Wilkinson) några månader senare signerade lagen The Voting Rights Acts som förbjöd all diskriminering vid politiska val. Lagen anses som en av de mest verkningsfulla medborgarrättsliga lagarna i USA:s historia.

Regissören Ava DuVernay har skapat en tät, gripande och angelägen berättelse utifrån ett historiskt material som i sig är lika dramatiskt som fascinerande. Hon gör det genom att inte i första hand satsa på det storslagna eller glorifierande, utan genom att våga bli nära och vardaglig, lyfta fram detaljer, skildra motsättningar och problematik – och låta den ikoniserade King vara den bristfälliga människa han var; trots sin enorma karisma, taktiska begåvning och starka övertygelse. Bland annat skildras Kings äktenskap med Coretta Scott King (Carmen Ejogo) som starkt men ansträngt. David Oyelowos gestaltning av King är kongenial; vi får möta en enastående människa, men med en mänsklighet vi kan identifiera oss med. Märkligt nog saknades han bland årets Oscarsnomineringar. Filmen fick trots nominering inte heller en Oscar för ”Bästa film”, utan fick nöja sig med en för ”Bästa originalsång”: Glory, framförd av artisterna Common (som spelar James Bevel i filmen) och John Legend.

I centrum för medborgarrättsrörelsen stod kristna pastorer och församlingsmedlemmar, vilket är tydligt skildrat här. Det var evangeliet om alla människors lika värde inför Gud och det bibliska ropet på rättvisa som motiverade dessa människorättskämpar. När Martin Luther King vädjar om stöd från människor från andra delar av landet som vill stå upp för jämlikhet och rättvisa – efter att den första marschen brutalt stoppats av delstatstrupper och polis – vallfärdar många människor till Selma för att delta i marschen, bland dem många präster och pastorer som inte tillhör den afroamerikanska delen av befolkningen.

Men vad gäller ickevåldsprincipen hänvisas inte bara till Gud, utan också till förnuftet – vilket är befriande, då våldets och hämndens ”förnuftiga” och vedertagna logik behöver ifrågasättas och genomskådas. I en laddad scen när en ung man vill ta till vapen efter att den första marschen upplösts med batonger och tårgas, förklarar en av aktionens ledare, Andrew Young (André Holland) – då pastor i Alabama, sedermera demokratisk politiker, FN-ambassadör och borgmästare – att de måste hålla fast vid ickevåldet, det är det enda förnuftiga inför den väpnade övermakt de står inför: ”Jag pratar inte om Bibeln eller vad Gud tycker är rätt – jag pratar om fakta!”

Selma är en omskakande film, inte minst på grund av det brutala våld som möter ickevåldskampen. Men det är framförallt en engagerande och hoppfull berättelse om att drömmar kan bli verklighet och godheten segra över ondskan. Här finns också något utmanande och uppfordrande – kanske bäst uttryckt av King själv i boken Martin Luther King, en självbiografi (Libris):

”Fred i världen genom ickevåld är varken absurt eller ouppnåeligt. Alla andra metoder har misslyckats. Följaktligen måste vi börja om. Ickevåldet är en god utgångspunkt. De av oss som tror på den metoden kan vara förnuftets, det sunda omdömets och förståelsens röster bland våldets, hatets och de vilda känslornas.”

– – – – – – – – – – – – – – – – –

FILM
Selma
Regi: Ava DuVernay
Genre: Drama
I rollerna: David Oyelowo, Carmen Ejogo, Tom Wilkinson, Oprah Winfrey m fl
Premiär: 6 mars
Betyg: 5 (av5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Artiklar, Film, Kultur, Recensioner, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Nåden att inte längre vara rädd

Temat på Irma Schultz Kellers nya skiva ”Sånger från Gläntan” är de olika ”gläntor” av ljus, ro och trygghet som vi söker i livet – men ofta upptäcker först när vi gått vilse. Efter flera perioder av vilsenhet i sitt eget liv fann Irma sin egen glänta: kyrkan.
– Där hittade jag ett rum där jag kände mig älskad precis som jag var.


Musik och poesi har många beröringspunkter. Som förmågan att tolka och skapa känslor, och därmed beröra oss på ett direkt sätt: att gå till hjärtat först – innan hjärnan sätter igång med sina analyser. Många skulle nog beskriva det här med tro på ett liknande sätt: Som något som väcks inom oss – en tillit, en längtan – som i grunden inte har med analyser att göra. De kommer sedan, under utforskandets och resans gång.

Musik, poesi och tro – på Irma Schultz Kellers nya skiva Sånger från Gläntan är kopplingen mellan dessa tre lika tydlig som naturlig. Hon har här tonsatt poeter som Tomas Tranströmer, Karin Boye och Ylva Eggehorn, men även hennes egna texter är tydligt poetiska.

– Jag har nog alltid rört mig i något slags poetisk värld, säger Irma, så det här är inget särskilt stort steg för mig. Det nya här är att det kommit in en kör.

Sånger från Gläntan är Irmas sjätte album med eget material. Hon har också släppt två album tillsammans med Uno Svenningsson och ett med Toni Holgersson, tolkat Joni Mitchell – och sjungit på ett otal skivor med andra artister. Som skådespelare har hon medverkat i en rad teateruppsättningar, filmer och tv-serier.

Men när vi träffas är det inte på en teater eller i en inspelningsstudio, utan på det som är hennes arbetsplats sedan 2010: Katarina församling på Söder i Stockholm, där hon arbetar som kultursamordnare och församlingsassistent. Här lärde hon känna Hans Vainikainen som leder Katarina Kammarkör och som började göra körarrangemang till Irmas sånger – något som utvecklats fullt ut till den här skivan, där kören medverkar. Hon har inte skrivit sångerna speciellt med tanke på kör, den dimensionen har tillkommit i efterhand.

– Jag vet inte riktigt vad det är för skiva egentligen! utbrister Irma med ett skratt. Det är verkligen ingen popplatta. Men det är inte körmusik heller, inte folkmusik, inte visa – även om det finns alla de här elementen; ja, lite pop också. Skivan har helt enkelt fått bli som den ville bli.

Skivans titel och tema kommer från några rader i en dikt av Tomas Tranströmer: ”Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse.” Orden förekommer också i en av skivans sånger, ”Gläntan” – med tillstånd av poeten själv – där Irma själv skrivit den övriga texten.

Vi pratar en lång stund om den där gläntan som dyker upp när man gått vilse. En poetisk bild som genom att knyta an till våra erfarenheter av skog och natur öppnar oss för en överförd livsvisdom: Att gå vilse är kanske inte alltid fel eller farligt; ibland är det först när vi vågar släppa kartorna som vi hamnar rätt.

– Jag har gått vilse på så många olika sätt, säger Irma, och kan verkligen uppleva att livet liksom puttat mig åt olika håll.

Hon berättar om musiken och skivkarriären, som började som något kreativt och lustfyllt, men som redan på tredje albumet kändes om något påtvingat utifrån kommersiella spelregler. En vilsenhet som ledde henne till Andas fritt (1995), den första skiva där hon skrev all text och musik själv. Men snart gick hon vilse igen.

– Då kom jag in på Scenskolan. Det var en barndomsdröm att bli skådespelare, så det var fantastiskt. Men det är en så otroligt tuff bransch…

Hon beskriver en värld med stenhård konkurrens. Något som fick Irma att efterhand tappa självkänslan och inspirationen helt; hon kände sig utelämnad och bortvald. Situationen väckte mycket barndomssorg till liv.

– Det var i den vilsenheten jag hittade kyrkan. I Allhelgonakyrkan hittade jag ett rum där jag kände mig älskad och välkommen precis som jag var. Där väcktes tron hos mig. Eller återuppväcktes – redan som barn hade jag känslan att det finns någonting som jag är uppkopplad till och buren av.

För Irma blev det en väldigt tydlig läkandeprocess att vara i kyrkan. Där kom också lusten till musiken och till andra uttryck tillbaka. Framför allt kände hon att hon inte var rädd längre.

– Det är en fantastisk nåd att inte behöva vara rädd.

– Så gläntan är delvis en fysisk plats för mig – kyrkorummet – men gläntan uppstår också i mötet mellan människor som vågar släppa sina skydd och mötas i sin sårbarhet.

Irma Schultz Keller har läst teologi och haft tankar på att bli präst, men har lagt de planerna på hyllan. Hon säger att hon kommit fram till att hon just nu är i kyrkan på det sätt hon vill vara. Mer teologi kommer hon säkert att läsa, med då för sin egen skull, liksom hon just nu utvecklar sitt skrivande med en poesifördjupningskurs på Folkuniversitetet. De skådespelarjobb som droppar in tar hon emot med glädje, hon ser dem som en ren bonus. Men hennes fokus ligger på musiken. Kanske kommer det en psalmskiva så småningom, då hon efter att några år i Anders Frostensson-stiftelsens psalmskrivarskola har mycket sådant material liggande.

Men just nu är det Sånger från Gläntan som gäller.

– Ett notmaterial är på gång och jag hoppas så småningom få åka ut i landet och jobba med sångerna tillsammans med olika lokala körer.

Åter till gläntan och vilsenheten. Det finns mycket av längtan och sökande i den poetiska bilden. Jag ser i den också ett slags vilja att själv hitta sin väg, att inte bara följa den som pekar med hela handen och säger: ”Åt det hållet ska du!” eller den som tydligt deklarerar: ”Sådan är Gud! Tro såhär!” Irma håller med och säger att hon känner igen det behovet hos en del vänner med andra erfarenheter av kyrkan. Men hennes egen resa har hela tiden varit knuten till det synsätt som finns i Allhelgonakyrkan och Katarina församling:

– Och det går ju ut på att ingens väg ser likadan ut som någon annans, att ingens bild är mer sann än någon annans, att vi måste upptäcka våra egna bilder. Så jag har sluppit de där auktoriteterna som krånglat till det. Jag har fått gå min egen väg, vilket jag är väldigt tacksam för.

Fotnot: ”Sånger från Gläntan” (Katarina Församling/Blå Rymd) släpps den 11 mars.

Bilder: Magnus Sundell

(Artikeln har publicerats i tidningen Dagen. Har också publicerats i tidningen Hej livet, som ges ut av Svenska kyrkan i Norrköping.)

Publicerat i Artiklar, Intervjuer, Musik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Fascinerande och välspelat om hårt prövad relation

När de unga studenterna Stephen Hawking och Jane Wilde träffas på en fest i Cambridge 1963, berättar han att han studerar kosmologi och förklarar med ett leende att det närmast är en religion. Han tillägger: ”Förresten, du är väl inte religiös?” Jane svarar jo; hon tillhör Church of England. ”Så vad tillber kosmologer då?” undrar hon. Stephen svarar: ”En enda samlande ekvation som förklarar allting i universum.” Hur den ekvationen ser ut är han dock inte säker på, men förklarar att han har för avsikt att ta reda på det.

Tillspetsat kan man säga att sökandet efter den ekvationen varit drivkraften livet igenom för den idag världsberömde astrofysikern Stephen Hawking. I filmen som uppkallats efter den ligger dock inte fokus så mycket på hans forskning, som på Stephens och Janes relation från det de träffas till de separerar i mitten av 1990-talet. Filmen bygger på Jane Hawkings självbiografi och speglar deras starka men hårt prövade relation.

Strax efter att de lärt känna varandra drabbas Stephen av den neurologiska sjukdomen ALS, som gradvis gör honom alltmer förlamad. Läkarna ger honom två år att leva. Trots detta väljer Jane – mot hans avrådan – att inleda en relation med honom; de har en stark kärlek till varandra och gifter sig. De får tre barn tillsammans och Stephen lever mot alla odds fortfarande, idag 73 år gammal.

Genom hela sin relation smågnabbas paret kring frågan om Guds existens, där Stephen trots viss ambivalens inte ser något behov av en Gud för att förklara universum, medan Jane håller fast vid sin tro. Jag skulle gärna sett mer av det resonemanget i filmen, liksom en del annat som tydliggjort deras olikheter och komplexiteten i deras relation. Men filmen är oupphörligt fascinerande ändå; gripande och hoppfull.

Den bärs upp av fantastiska skådespelarinsatser och samspelet mellan Eddie Redmayne och Felicity Jones som Stephen och Jane. Redmayne har fått en Golden Globe för sin insats och till den kommande Oscarsgalan har filmen fem nomineringar, bland annat för ”Bästa film”, ”Bästa manliga skådespelare” och ”Bästa kvinnliga skådespelare”. I Redmaynes porträttlika gestaltning framträder inte bara det plågsamma nedbrytandet av Stephen Hawkings kropp, utan också hans fascinerande kombination av intellektuell briljans, envishet, humor och livsglädje.

FILM
The theory of everything
Regissör: James Marsh
Skådespelare: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Charlie Cox m fl
Biopremiär: 30 januari

Bilder: United International Pictures

(Recensionen har publicerats i Sändaren.)

Publicerat i Film, Recensioner, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Dödsdömd för någon annans synder

”Jag ska döda dig för att du är oskyldig.”

Orden uttalas i inledningsscenen i den irländska filmen Calvary. Den katolske församlingsprästen James Lavelle sitter i biktstolen och lyssnar till konfidenten på andra sidan väggen. Mannen berättar att han mellan sju och tolv års ålder blev brutalt sexuellt utnyttjad av en präst. Den skyldige är sedan länge död. Så istället har han nu beslutat sig för att döda Fader James, som han tycker är en god och bra präst. Inte nu, men om en vecka. Han ber om ett möte på stranden nästa söndag, då dådet ska ske.

Filmpubliken vet inte vem det är som hotar, men prästen vet; han känner igen rösten. Bunden av sin tystnadsplikt – eller av andra motiv – väljer Fader James att inte polisanmäla hotet. Regissören och manusförfattaren John Michael McDonagh har valt att kalla filmen Calvary – det engelska namnet på Golgata – och det går att se de sju dagar vi får följa Fader James i filmen som ett slags Via Dolorosa, smärtans och sorgens väg; hans egen Golgatavandring.

Calvary har överlag fått ett mycket gott mottagande. Den belönades bland annat med den ekumeniska juryns pris vid Berlins filmfestival i februari 2014. Vid Europas motsvarighet till Oscarsgalan i december, European Film Awards, fick den pris för ”Bästa film”, ”Bästa manus” och ”Bästa manliga skådespelare” (Brendan Gleeson i huvudrollen). Trots detta verkar det inte som att den kommer att visas på svenska biografer, så den som vill se den är hänvisad till dvd. Vilket faktiskt har sina poänger, då det är en film som när den är slut skapar känslan ”jag vill se den igen” – för att hitta alla nyanser och ledtrådar till en djupare förståelse. Vilket man absolut inte måste, då den också är tämligen omedelbar och direkt.

Under den ödesmättade veckan fortsätter Fader James sina vanliga bestyr som präst i byn Sligo på den irländska västkusten. För varje dag som går skruvas förstås spänningen upp: Kommer han att gå till stranden på söndagen? Vem kommer han i så fall att möta där – och vad kommer att hända?

Den fundersamma och tyngda prästen ställs varje dag inför stora frågor och moraliska dilemman. Han söker upp flera av byborna; en del vill ha hans hjälp, andra blir besvärade. Gemensamt för de flesta tycks vara att de tycker att Fader James är en bra och förnuftig människa, men att de är skeptiska till mycket av det han står för. Många verkar också känna sig övergivna av samhällets auktoriteter: av kyrkan inte minst, men också av politiken och dess institutioner, liksom av bankerna och den ekonomiska makten.

Fader James får under veckan besök av sin dotter Fiona (Kelly Reilly), som återhämtar sig efter ett självmordsförsök. Hon har känt sig övergiven av sin far, som valde prästkallet när modern dog ifrån dem. Deras relation är en av filmens många guldkorn. Till prästens sorger läggs nu också hotet om hans egen död. Han är utsatt för en enorm press och tvingas ifrågasätta mycket av det han omfattar och tror på. Brendan Gleeson är helt lysande i rollen och äger filmen från början till slut. Det irländska landskapet förstärker både utsattheten och det ödesmättade i historien med sina mytologiska kvalitéer.

Det är en på många sätt märklig film, svår att passa in i ett standardformat. Thriller? Drama? Svart komedi? Här finns spänningen och en ”deckargåta”, här finns också humor – men som helhet är Calvary ett högst allvarligt existentiellt drama. Att närma sig problemen med sexuella övergrepp i katolska kyrkan genom att skildra en sund och bra präst är i sig ett spännande grepp. Att den utsatte vill hämnas genom det till synes orationella att döda en god och oskyldig människa följer ändå en symboliskt laddad logik; då dessa vidriga övergrepp skett mot de allra mest oskyldiga i vårt samhälle: barnen. Det väcker också frågan om vem som bär ansvar för det som sker i skydd av en kyrka eller tro. Är även de präster som – vilket också Fader James erkänner – distanserat sig från det som hänt då de inte varit personligt inblandade, också i någon mån ansvariga?

McDonaghs förra film var succékomedin The Guard, och han har tagit med sig komedins sätt att skapa karaktärer: många av människorna i filmen är ganska skruvade, närmast karikatyrer. Det hade kunnat slå fel, men fungerar för det mesta förvånansvärt bra. Framförallt för att det finns en kontrast i Gleesons församlingsherde som är synnerligen mänsklig och jordnära.

I filmen speglas en tydlig klyfta mellan kyrkan och dagens komplexa och sekulariserade värld. En klyfta som Fader James många gånger överbryggar med sin stora förståelse för människans ofullkomlighet, vilket får honom att sänka både rösten och bekännelsen. Hans sätt att vara präst handlar inte om att alltid komma med lösningar, utan om att lyssna och handla istället för att bara prata; om att leva nära de människor han betjänar. I ett telefonsamtal med sin dotter säger han att han tycker att vi borde fokusera mindre på synder och mer på dygder. När hon frågar vilken han tycker är den främsta dygden, svarar han på sitt typiskt ickepåstående sätt: ”Jag tycker förlåtelse är något väldigt underskattat.”

En nyckelscen i en av 2014 års bästa filmer.

FILM:
Calvary
Regi: John Michael McDonagh
Genre: Drama
I rollerna: Brendan Gleeson, Kelly Reilly, Chris O’Dowd, Marie-Josée Croze m fl
Format: DVD

Fotnot: Sedan texten skrevs och publicerades har SF ändrat sig, och filmen har nu svensk biopremär 27 februari.

Bilder: Fox Searchlight Pictures

(Recensionen har varit publicerad i tidningen Dagen.)

Publicerat i Artiklar, Film, Kultur, Recensioner, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Asylpolitik handlar om liv och död

Enligt Frida Johansson Metso är svensk flyktingpolitik varken generös eller human, utan mer som ett enda stort Moment 22. Hon brinner för att hjälpa flyktingar – och hon är hoppfull.

– – – – – – – – – – – – – – – – –

När jag frågar Frida Johansson Metso vad hon ser som huvudfelet med dagens flyktingpolitik, kommer svaret blixtsnabbt:

– Det är jätteenkelt! Huvudproblemet är att det inte finns några lagliga vägar hit. Det är en underlig värld när man kan säga sig ta ansvar för asylrätten för människor som flyr och att man ”öppnar sina hjärtan” – när vi har stängt alla möjligheter att ta sig hit på laglig väg.

Från 135 länder krävs visum för att resa till Sverige. Visum beviljas för sådant som turism och affärer; i ansökan måste du garantera att du inte tänker stanna. Finns misstanke om att du ljuger – eller en bedömd ”risk” att du stannar – blir det avslag. Asyl kan du söka först när du når Sverige. Så ser asylrättens eget Moment 22 ut.

– Så per definition kommer varenda flykting till Sverige som illegal invandrare. Sedan används det språket till att dehumanisera människor, så man kan stänga gränserna och jaga dem med Reva-projekt och liknande …

Upprördheten och engagemanget går inte att ta miste på. Flyktingar och asylpolitik är hjärtefrågor. Frida arbetar som KBT-psykolog på Röda Korsets center för torterade flyktingar. Hon är andra vice ordförande i FARR, Flyktinggruppernas Riksråd, där hon tidigare varit ordförande – en ideell paraplyorganisation för grupper och enskilda människor som på olika sätt engagerar sig i att hjälpa asylsökande. Frida är också partipolitiskt aktiv. Hon har varit ordförande i Liberala Ungdomsförbundet och sitter både i Folkpartiets partistyrelse och i Stockholms kommunfullmäktige

– Mitt engagemang för flyktingar började, som för de flesta, med en enskild person.

Under hennes gymnasietid i Göteborg skulle en jämnårig flicka och hennes familj utvisas ur Sverige – och trots protester verkställdes beslutet. Det blev vad hon kallar ett ”realpolitiskt uppvaknande”.

– Det var konstigt att inse att jag som haft turen att födas i Sverige hade en katalog med rättigheter. Men hon som faktiskt hade skyddsskäl att stanna här, hon hade ingen möjlighet att försvara den rätten.

Den svenska asylpolitiken har varken blivit generösare eller humanare sedan dess. Tvärtom har den blivit alltmer restriktiv. En betydligt mindre andel av dem som söker får asyl, jämfört med på 1970- och 80-talen.

– Idag ser myndigheterna som sin främsta uppgift att ifrågasätta flyktingarnas berättelse. Och bevisbördan ligger helt på flyktingen. Vi har hamnat i en situation där vi hellre utvisar en för mycket än en för lite, när det borde vara tvärtom.

Flyktingar från krigets Syrien få nu generellt uppehållstillstånd, vilket hon förstås tycker är bra. Men det belyser också en paradox: Sverige tar ansvar när stora konflikter rasar, men ställer orimliga beviskrav på den enskilde asylsökande. I prövningen skärskådas detaljer i berättelse och person för att bedöma trovärdigheten – när det egentligen är asylskälen som ska prövas, inget annat. Därför utvisas många av ytterst oklara skäl och på felaktiga grunder.

Att argumenten för denna restriktivitet ofta är ekonomiska, har Frida viss förståelse för, men det brinner till lite extra i hennes ögon när hon påpekar att asylpolitiken faktiskt handlar om liv och död – och hur kan det mätas i pengar?

– Vad är det vi säger när vi säger: ”Vi tar emot för många flyktingar”? Att vi bara tänker rädda livet på människor så länge vi själva kan upprätthålla en viss levnadsstandard?

Frida Johansson Metso låter förstå att det varit frustrerande att vara kritisk till en asylpolitik som faktiskt bedrivits med stöd av hennes eget parti, men menar att mycket beror på att de två stora partierna, Moderaterna och Socialdemokraterna, är alltför överens om en restriktiv politik. Alla riksdagens mindre partier – utom Sverigedemokraterna – har en generösare flyktingpolitik och är också tämligen överens. Hon berättar att hon varit med om att utforma asylpolitiken i Folkpartiets nya partiprogram, och där fått igenom flera viktiga punkter.

– Som att vi behöver lagliga vägar in och konkreta förslag kring en mer rättssäker asylprocess. Jag fick också igenom att vi vill att man reformerar EU:s visumsystem, för att införa en skyddsdimension.

Det finns många som engagerar sig för flyktingar i Sverige, inte minst i kyrkor och församlingar. Jag frågar vilka fortsatta utmaningar hon har till dem.

– De behöver fortsätta med allt bra som redan görs: gömma flyktingar, gå in som gode män för ensamkommande flyktingbarn, hjälpa asylsökande i processen … Besöka asylboenden och förvar; det finns ett stort behov att inte känna sig övergiven i den situationen.

– Vi på FARR har tagit fram ett material som heter Goda råd, med goda råd till asylsökande, översatta till en rad olika språk, som vi skulle behöva hjälp att sprida dit där de verkligen behövs.

Som så många människor som brinner för en bättre värld, tycks Frida Johansson Metso märkligt hoppfull.

– Ja, det är jag, på alla plan! Dels när jag ser hur människors attityd till flyktingar och invandring överlag faktiskt blir alltmer positiv. Min upplevelse på jobbet av att det går att hämta sig från sådant man tror att man inte borde kunna hämta sig från, är också väldigt hoppingivande. För om den kraften finns hos de svårt sargade människor jag möter, då måste den väl också finnas hos var och en av oss?

Inte ens SD:s framgångar i valet får henne att misströsta, trots att hon tar avstånd från partiets värderingar och dess flyktingpolitik, vilken hon beskriver som ”skenhelig”. Även om hon också är förskräckt, ser hon det som en välkommen polarisering: När alla de andra partierna markerade så tydligt mot rasismen, fanns det ingenstans kvar att ”gömma sig” med sådana värderingar – så när SD nu blivit rumsrent gick man dit.

– Jag var så lättad under valrörelsen att konflikten blev så tydlig. För alternativet hade varit mycket värre; att andra partier börjar tveka, smyga och anpassa sig.

– – – – – – – – – – –

Fotnot: Intervjun gjordes innan budgetomröstningen i riksdagen och ett extra val utlystes.

FRIDA JOHANSSON METSO
Ålder: 30 år.
Familj: Sambon Anders. Mamma, pappa och lillasyster i Göteborg.
Arbete: Psykolog på Röda Korsets center för torterade flyktingar i Stockholm.
Ideella uppdrag: Ledamot av Folkpartiets partistyrelse och Stockholms kommunfullmäktige. Andra vice ordförande i FARR, Flyktinggruppernas Riksråd. www.farr.se
Förebild: Ingrid Segerstedt-Wiberg (1911-2010), journalist och politiker. Känd för sitt arbete för mänskliga rättigheter och flyktingar.

(Intervjun har varit publicerad i Sändaren. Bilderna i tidningen tagna av Lars Rindeskog.)

Publicerat i Intervjuer, Samhälle/Politik | Lämna en kommentar

Eftertänksamt och insiktsfullt

Klok och engagerad har nog John Mellencamp alltid varit. Men med stigande ålder tycks han också utvecklat allt det där som sägs kunna komma med åren: Eftertanke. Reflektion. Självinsikt och självdistans. Klarsynthet.

När han nu vid 63 års ålder släpper skivan Plain spoken är musiken på många sätt lika eftertänksam som texterna. Det är svängig men ganska lågmäld och tryggt gungande rock. Men med T Bone Burnett som producent blir det aldrig ointressant, tvärtom finns här ett fokus och en nerv som är påtaglig.

I de tio sångerna funderar John Mellencamp över världen, samhället och sig själv. Självrannsakande och lite uppgiven i The company of cowards: ”I’m in the company of cowards, I’m in the company of me and you.” Klassisk protestsångare i Freedom of speach: ”If your thoughts are different, well, I think that’s okay. We should all try to keep the Golden Rule, and cherish our freedom at home and in our schools.” Varnande domedagsprofet i den Dylan-doftande bluesen Lawless times: ”You can’t trust your neighbor, husband or wife. Can’t trust the police, with their guns or their nights. Look out for the creepers, tappin’ on your cell phone.”

En av skivans starkaste sånger är Sometimes there’s God, där han brottas med tilliten till Gud. Han beskriver en pendling mellan tro och tvivel många av oss nog kan känna igen sig i. I den sista refrängens upprepande av ”sometimes there’s God, sometimes there’s not” väljer han ändå att avsluta med ”sometimes there’s God.” Som om han ändå väljer tron och hoppet.

JOHN MELLENCAMP
Plain spoken
(Republic/Universal)
Betyg: 3 (av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)


Publicerat i Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Gripande sammanfattning av en karriär

Kris Kristofferson är en av de stora amerikanska låtskrivarna och har för alltid skrivit in sig i musikhistorien med låtar som Me and Bobby McGee, Sunday morning coming down och Help me make it through the night. Hans låtar har spelats in av artister som Johnny Cash, Elvis Presley, Janis Joplin och Willie Nelson – för att bara nämna några. Men han är också artist i sin egen rätt, ständigt turnerande och med mängder av skivor bakom sig – och dessutom hyllad skådespelare.

På senare år har han främst turnerat själv med sin gitarr. Det är också så vi möter honom på det nysläppta dubbelalbumet An evening with Kris Kristofferson, inspelat vid en konsert i London i september 2013. Vi får 34 låtar från hela hans karriär. Här finns alla klassiker, som de tidigare nämnda, och en del nyare låtar, som Feeling mortal.

Det är en fantastisk låtskatt han plockar fram, och han sjunger från hjärtat, med en röst som blivit allt skrovligare med åren (78 år nu i oktober) till ett bitvis trevande spel på en ibland tveksamt stämd gitarr. I vissa stunder finns magin där – som i To beat the Devil och den alltid lika starka Why me, Lord? – men ibland blir det kanske lite för pliktskyldigt och aningen svajigt.

Som helhet dock en gripande sammanfattning av ett musikaliskt livsverk och en artist som alltid satt hjärtat, empatin och människokärleken främst.

KRIS KRISTOFFERSON
An evening with Kris Kristofferson – The Pilgrim; Ch 77
(Virgin/Border)
Betyg: 3 (av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Gillar vi verkligen olika?

Mångfalden ökar, det är en oundviklig utveckling. En del gillar det inte. Men de flesta av oss bejakar det. I alla fall i teorin. Hur skapar vi de mötesplatser vi och vårt samhälle behöver?

– – – – – – – – – – – – – –

Vi gillar olika. Vi älskar mångfald. Mångfald är en tillgång. Olikheter är vackert.

Överallt ser jag dessa och liknande frimodiga deklarationer. I olika upprop och kampanjer. På affischer, t-shirts och bildekaler. På facebook, twitter och instagram. Jag gillar, delar och retweetar.

De senaste åren har det blivit allt vanligare att manifestera ett bejakande av olikheter. Vilket det funnits och finns all anledning till. Under valrörelsen och i eftervalsdebatten är vi många som tydligt velat ta ställning mot enfalden och för mångfalden. Ett tydligt motstånd mot de mörka krafter som vill hävda att tillhörighet och människovärde bygger på olika former av ytliga och konstruerade likheter känns ytterst angeläget. Ja, inte bara angeläget, det känns som en självklarhet, som en anständighetens ryggmärgsreflex.

Detta tycker en del är politiskt korrekt. Och det är det. För även om begreppet ofta används som ett skällsord, inte bara av SD-debattörer, och Svenska Akademiens ordlista definierar det som att vara ”överdrivet noggrann” med att följa rådande värderingar – så står det politiskt korrekta för värderingar som i grunden är bra och viktiga i ett demokratiskt samhälle. I en krönika i Svenska Dagbladet häromveckan pekade Andres Lokko på att definitionen i Oxford Dictionary är: ”att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper”. Hur kan man då inte vilja vara politiskt korrekt?

Men hur är det: gillar vi verkligen det som är annorlunda? Tycker vi om mångfald? Nu efter valet vill en del ge intryck av att vi är 87% som gillar olika och 13% som inte gör det. Men så enkelt är det förstås inte. I sin bok Gillar vi olika? från 2012 menar statsvetaren Andreas Johansson Heinö från den liberala tankesmedjan Timbro att den svenska självbilden inte är sann: I teorin är vi toleranta, men i praktiken gillar vi egentligen lika. Han menar därför att det svenska mångkulturella samhällets främsta fiender inte är nationalister eller extremister – utan den utbredda svenska likhetsnormen. Framtidens samhälle behöver pluralism på riktigt.

Han är tydligt polemisk i sin bok, men det finns poänger i det han skriver. Det jag själv förundras och bekymras över är den där tydligt närvarande (och ökande?) klyftan mellan det vi säger och det vi gör. Mellan teori och praktik.

För om jag tittar ut över det alltmer segregerade Sverige – boende, skolor, arbetsmarknad med mera – så verkar det trots vad vi deklarerar faktiskt som att vi inte gillar olika särskilt mycket … Mångfalden ökar – men hur bejakar vi den och låter den påverka oss? När och hur möter vi den och det som är annorlunda än jag själv? Alltså inte möta som i att gå förbi varandra på stan, utan möta som i att stanna upp, se varandra i ögonen, lyssna och göra saker tillsammans.

Varför är sådana möten viktiga? Av flera skäl. Sociologerna resonerar ofta såhär: Tvärtom vad många efterlyser är det inte en gemensam värdegrund vi behöver i det pluralistiska samhället – utan viljan och förmågan att leva tillsammans med människor med annan värdegrund. I det mångkulturella samhället kan vi inte alltid formulera gemensamma värderingar – men vi kan och måste lära oss att leva i respekt för varandras olikheter och tillsammans skapa ett fungerande samhälle, en fungerande vardag. Därför behöver vi mötesplatser, där vi möts över kultur-, värderings- och livsstilsgränser.

Problemet är att den typen av mötesplatser minskar i vårt samhälle. Tvärtemot vad vi behöver och våra stolta deklarationer vad gäller mångfald. Vi umgås istället alltmer med dem som är som vi själva. Vi gillar lika, om man så vill.

Analysföretaget Kairos Futures skriver i en rapport inför ett eventuellt samgående mellan studieförbunden Bilda och Sensus: ”En annan aspekt av det alltmer heterogena Sverige är den ökande betydelsen av livsstilar som bas för identitet och gemenskap. Förr levde de flesta i relativt stora livsstilsgrupper, idag är grupperna mer finlemmade och möjligheten att hitta likasinnade är väsentligt mycket större tack vare internet och de sociala medierna.” Vi söker oss till dem som är som vi. Och vi har idag stora möjligheter att finna dem.

Samtidigt visar flera undersökningar att toleransen när det gäller värderingar och attityder till människor med annan bakgrund än den egna ökar. Men det är skillnad på att tolerera och att inkludera. Att acceptera andras existens och att de har andra åsikter och värderingar är förstås en bra start och en grundförutsättning. Men det är något helt annat att mötas; att vara beredd att lyssna, känna och låta sig påverkas. Att ta in den andres tankar och erfarenheter i reflektionen över mitt eget liv och samhället.

Slutsatsen från Kairos Future är: ”Den här situationen gör att vi ser att det finns ett klart ökande behov av arenor som kan hantera och hjälpa människor att mötas över olika former av tillhörighetsgrupperingar.”

Det finns många anledningar till att gå från teori till praktik; att gå från att tolerera till att inkludera. Förutom att vi bara kan forma framtidens samhälle tillsammans, så behöver vi andra människor – inte minst dem som inte är, tycker och tänker som vi själva – för att utvecklas och växa som människor. Tomas Tranströmer formulerar det såhär i en dikt: ”Två sanningar närmar sig varandra. En kommer inifrån, en kommer utifrån, och där de möts har man en chans att få se sig själv.”

Att med respekt och nyfikenhet möta människor som tror, tycker och lever annorlunda än jag själv ger mig nycklar till att tolka såväl mitt eget och andras liv, som samtiden och omvärlden. Det ger mig också möjlighet att reflektera över och pröva olika vägar till förståelse och gemenskap, där olikheterna inte blir ett hinder utan något som kan berika.

Det är också så, att ju mer vi möts desto mer inser vi, att trots vår starka vilja att förstå, så får vi här i livet ofta nöja oss med att tolka – och att det faktiskt kan vara gott så. Insikten om att vi inte alltid fullt ut kan förstå den andre kan vara lika viktig som att nå fram till ömsesidig förståelse. Först då prövas respekten för den andre och för våra olikheter. Först då prövas på allvar om vi verkligen gillar olika.

– – – – – –

REKOMMENDERAD LÄSNING:

Olikheter – en tillgång i praktiken.
En idéskrift från Studieförbundet Bilda. Red: Kerstin Enlund, Lisbeth Gustafsson

– – – – – – –

(Texten har publicerat i tidningen Dagens serie ”På spaning”.)

Publicerat i Artiklar, Kultur, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | 2 kommentarer

Innerligt tillbakalutat, engagerat stökigt

Efter Lucinda Williams konsert i Stockholm förra sommaren, trodde jag faktiskt inte att hon skulle vara mäktig att leverera musik av den här kvalitén igen. Det var en tråkig och sorglig tillställning. Nya dubbelalbumet Down where the spirit meets the bone är raka motsatsen.

Det är ett ambitiöst projekt, med många musiker inblandade: Bill Frisell, Greg Leisz, Tony Joe White, Jakob Dylan, Jonathan Wilson, för att nämna några. Slutresultatet är ändå en sammanhållen sångcykel där ingen del känns onödig. Musikaliskt kan man kanske säga att den tar vid där hennes klassiska album från 1998, Car wheels on a gravel road slutade. En mix av country, blues, rhythm & blues och rock som pendlar mellan det innerligt tillbakalutade och det engagerat stökiga. Jag är knockad.

Det är skenbart enkel musik med ganska snäva ramar, vilket ställer krav på både nyanser och framförande. Lucinda Williams behärskar båda till fulländning; få kan som hon förmedla en enkel text som brusten kärlek så att det går rakt till hjärtat.

Författarinnan Flannery O’Connor är en stor förebild och Williams rör sig i samma mörka sydstatsvärld, där frågor om utsatthet, misslyckanden, stolthet, synd och nåd är ständigt återkommande. Här finns en ömhet för människorna, en varm förståelse för vår ofullkomlighet och vår längtan efter något annat. Inledande  Compassion, är en tonsatt dikt av hennes far Miller Williams om vikten av att visa medkänsla med dem vi möter: ”You do not know what wars are going on, down there where the spirit meets the bone.” Denna ton av empati går sedan som en röd tråd genom skivans 20 sånger.

Lucinda Williams
Down where the spirit meets the bone
(Highway 20/Border)
Betyg: 4 (av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Kultur, Musik, Recensioner | Lämna en kommentar